Waar komt 'het pikt' vandaan?

In de zin van " het pikt omdat er ranja op zit" (het plakt dus)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
12.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook nog nooit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klant bij de supermarkt waar ik werk zij dat een pak sinasappelsap pikte omdat het lek was. Ik gebruik het zelf nooit maar vroeg me af of het ergens vandaan kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, heb hier vorig jaar een discussie over gehad met een vriendin. Ik zei tegen haar dat iets pikte en zij kende het woord niet dus ze had zoiets van; waar heb je het over? Ze geloofde niet dat deze 'uitdrukking' echt bestond en daardoor werd ik er zelf ook onzeker over. Maar er zijn dus meer mensen die het niet kennen!

Het beste antwoord

Oorspronkelijk komt het woord "pikken" in de betekenis van plakken, kleven uit het Gronings. In het oosten van het land wordt het vaak gebezigd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gronings

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kom oorspronkelijk uit de kop van Overijssel en wij zeiden dat vroeger thuis. Toen wij naar het westen van het land verhuisden kende niemand het woord Pikken en deze betekenis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Want ik hoorde het dus in de achterhoek.

Andere antwoorden (3)

Het is te verklaren uit het feit dat een kleverige substantie bij aanraking aan je vinger kleeft, als je dan je vinger terugtrekt dan trek je een beetje vloeistof mee omhoog die spoedig met een zacht tikkend geluidje weer loslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hier een bron bij of is dit eigen redenatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigen redenatie.
Het is een streektaal. Schijnt dat ze dit in de achterhoek zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan kloppen want daar woon ik :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan vraag ik me af waarom er 1 hier om een min heeft gegeven.
Het werkwoord pikken is afgeleid van pekken: met pek besmeren. Pek is een soort teer, zwart van kleur en kleverig. Hetgeen met pek besmeerd was voelde pikkig aan. In het Westvlaams kreeg het daardoor de betekenis van "plakken, ergens als vastgekleefd zitten, niet van heengaan weten". Zo kwam in het Nederlands dat een pekker een plakker is.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt