Wanneer zeg je 'I love you' en wanneer 'I do love you'?

Dit is maar om een voorbeeld te geven, het kan even goed 'I (do) make my homework' zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

I love you gebruik je als je van iemand houdt. I do love you kan op vele manieren gebruikt worden. Bijvoorbeeld:

You don't love me, bastard!

I do love you

Why are you leaving to Kazachstan, don't you love me anymore?

I've got a lot of things to do, but I do love you

My, Dorian, it is a most lovely day, what do you say we go for a stroll in the gardens.'

Oh silly Sir William, I do love you, you know.

Etc.

Ligt vaak aan intonatie, I do love you, is meestal bevestigend.
Vergelijkbaar met ' ik houd wel van je.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Don't betekent niet, dus voorbeelden 1 en 3 zijn niet juist ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voorbeelden 1 en 3 zijn deel van een dialoog, messieur. Iedere EVEN zin is een voorbeeld, de rest niet.
Wel even opletten jongeman!

Andere antwoorden (4)

Mijn inziens maakt het werkwoord "do" in dit soort zinnen het krachtiger, dus als je het sterker wil zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Do wordt in deze zinnen gebruikt om mensen te overtuigen dat het wel zo is. Het geeft wat meer nadruk aan de zin als het nodig is om dit te gebruiken. In het geval an i love you:
I love you: zeggen dat je van iemand houdt
I do love you: zeggen dat je wél van iemand houdt (als iemand zegt of denkt dat je dat niet doet)

de nadruk in de zin ligt dan ook op do

ik ben niet je engels leraar oid, maar het is to do homework, maar voor jouw antwoord:
I do my homework: ik maak mn huiswerk
I did do my homework: ik heb mn huiswerk wél gemaakt (als iemand zegt of denkt dat je dat niet hebt gemaakt)

het wordt dus gebruikt om het tegendeel van een vermoeden (o.i.d.) te beweren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct en tevens helemaal juist! ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi weergegeven, vaak wordt I do love you gezegd NA but I do love you.
I love you: ik hou van je

I do love you: ik hou wel van je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er werd gevraagd wanneer je het gebruikt, niet wat het in het nederlands betekend
De toevoeging "do" is een extra bevestiging en ook om je uitspraak krachtiger te laten overkomen. Je meent het dus echt.