Kan je spreken van een engels accent als het om de engelse taal gaat?

amerikanen spreken soms van engels accent als het om iemand gaat die niet in het amerikaanse accent spreekt maar gewoon engels.

zoals ABN geen accent is algemeen beschaaft engels toch ook geen accent?

engels met een engels accent lijkt me net zo onlogisch als nederlands met een nederlands accent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Amerikaans Engels en Brits Engels verschillen op veel vlakken van elkaar. Niet alleen qua uitspraak, maar ook wat woordgebruik betreft. Vandaar dat Amerikanen een Brit anders vinden spreken dan zijzelf.

Verschillen in de woordenschatten van het Brits en Amerikaans-Engels zijn legio. De meeste verschillen hebben betrekking op zaken uit het dagelijks leven van relatief recente datum, bijvoorbeeld elevator en railway voor lift resp. railroad. Andere verschillen behelzen onder meer store voor shop, candy voor sweets en trash can voor dust bin. Soms is de Amerikaanse woordenschat wat conservatiever dan de Britse, hetgeen bijvoorbeeld het geval is bij sick voor ill. Er is een vrij groot aantal woorden die in zowel het Brits als het Amerikaans-Engels voorkomen maar in de ene variant een hogere frequentie hebben en in de andere een lagere. Dit geldt onder meer voor difficult (BE) en hard (AE), en voor autumn en fall. Die verschillen kunnen erg subtiel zijn. Zo leert men vaak holiday en vacation als een Brits resp. een Amerikaans woord voor "vakantie" beschouwen, maar de holiday komt ook in de VS voor (in de betekenis "openbare feestdag") en de vacation ook in Groot-Brittannië (in de betekenis "vrijstelling").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn nu eenmaal twee soorten Engels: Brits Engels en Amerikaans Engels. Amerikanen vinden dat Britten Engels met een accent spreken en Engelstaligen vinden Amerikaans Engels met een accent. Dat kan je dus niet met Nederlands vergelijken. Dan is het beter om ook Engels te nemen: veel Nederlands spreken Engels met een zodanig Nederlands accent dat je ze ogenblikkelijk als Nederlander herkent ook al weet je van te voren niet dat het een Nederlander is!

Toegevoegd na 57 seconden:
veel Nederlands = veel Nederlanders
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je dus niet met Nederlands vergelijken... tuurlijk wel ook wij hadden kolonien, nederlands is geen accent van het zuid afrikaans of het vlaams maar andersom vlaams is nederlands met een belgisch accent. het gaat om de oorsprong van de taal: engels=engeland nederlands=nederland elk ander land wat de taalt leent en een accent gebruikt kan toch niet omgekeerd zeggen dat de eigenlijke uitspraak van de moedertaal een accent is.
Engels is een wereldtaal en wordt in vele landen gesproken. Het echte Engels komt natuurlijk uit Engeland. De rest zijn varianten. Je spreekt ook van een Amerikaans accent. Terwijl dat ook Engels is. Trouwens grappig om dit te vermelden. Mijn beste vriendin komt uit Indonesie (haar taal is dus Indisch). Ze is afgestudeerd Amerikaans Engels, maar als ze Nederlands spreekt hoor ik een Engels accent. Heel leuk. Maar om jouw vraag goed te beantwoorden ja want het wordt in meerdere landen gesproken.

Nog een leuke vermelding. In Belgie spreken ze Nederlands. Maar als ik met en Vlaming spreek horen ze mijn Nederlandse accent. Andersom ook. Een Belg spreekt Nederlands maar je hoort zijn Vlaamse accent. Officieel is de taal in Belgie Nederlands en geen Vlaams.