Ik hoor steeds vaker "Wat zeg je?" ipv "Wat zei je?" Sinds wanneer is dit?

Ik erger me er een beetje aan, want "wat zei je" is toch het meest correct Nederlands want in verleden tijd. De woorden die je niet verstond zijn uitgesproken (gezegd) op het moment dat je vraagt "wat zeg/zei je?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit bij stilgestaan eerlijk gezegd. Maar je hebt wel een punt.
itsme
12 jaar geleden
hij had een punt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NU heeft ie er één!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit "wat zei je" gehoord. Zolang ik me herinner, zeg ikzelf en alle anderen die ik ken, "wat zeg je".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hebben wij nog nooit een gesprek gevoerd ;-)
Amadea
12 jaar geleden
Wees blij dat er gevraagd wordt "wat zeg je?", want dat is vele malen beleefder dan het steeds vaker gehoorde "huh?" of "waaat?".....

Het beste antwoord

Technisch heb je helemaal gelijk. Taal is echter niet iets dat uitsluitend door technici of taalpuristen wordt bedreven, taal wordt ook gebruikt door de alledaagse mens, van elk niveau. En taal leeft, zoals je zelf ook al opmerkt: je hoort steeds vaker...

Omdat taal leeft, zijn er veranderingen. Veranderingen die niet altijd correct zijn volgens de gebruiken, maar die wel feitelijk hun plaats krijgen in de levende taal van vandaag en morgen. Daar zullen we aan moeten wennen.

De vraag 'wat zeg je' suggereert alleen dat je het hele gesprek dat je nu hebt met een ander in de tegenwoordige tijd plaatst. Ook al is de vorige zin een aantal seconden geleden, dan nog beschouw je dat als het heden. Die suggestie is een stijlfiguur, die gewoon kan en mag worden toegepast.

Toegevoegd na 8 minuten:
bijna vergeten je vraag te beantwoorden:
Sinds wanneer dit is... dat is niet te beantwoorden. Het is een manier van doen die zo af en toe opkomt in bepaalde kringen, en ook weer wegzakt. Ik heb het dik 40 jaar geleden ook regelmatig gehoord, alleen toen was het in de versie 'wat zegt u'.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, taal leeft. Wat mij intrigeert zijn dit soort kleine veranderingen die er schijnbaar ongemerkt in sluipen. Waarom gebeurt dit? Je hebt het over een stijlfiguur en dit klinkt mij plausibel in de oren. Bedankt voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal gelijk! En we tutoyeren steeds vaker. Dus vandaar misschien dat we dit vaker horen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ik erover nadenk, over "wat zegt u?" dit klinkt wat netter en beleefder dan "wat zei u?" Dit laatste heb ik geloof nog nooit gezegd. Dus wel "wat zegt u?" maar "wat zei je?" Inconsequent eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt allemaal logisch itsme. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Misschien is het een afkorting van : Wat zeg je me daar?, waarbij "daar"naar een tijdstip in het verleden wijst.
Heb de uitdrukking al mijn hele leven gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar, ik ken "wat zei je" alleen in een dialect (het Zeeuwse), waarin het woordje "zei" onvoltooid tegenwoordig wordt bedoeld. Verder ken ik 60 levensjaren lang overal in Nederland gewoond hebbende, alleen de vorm "wat zeg je", en denk dat dit de oudste vorm is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! Ikzelf kom uit Groningen, misschien speelt dat mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken wel de variant: WAT zei je daar? Meer als (verbaasde) uitroep, met een duidelijke klemtoon op het woordje wat