Waarom worden aardappels ook wel "piepers" genoemd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
31K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke foto!!!

Het beste antwoord

"Mar hoe zit het noow mae de twedde vörm die zö duk vurkumt ien het Rivierengebied? Volgens ‘t Rheinisches Wörterbuch kumt pieper van de Middelnederlandse vörm pippink. Di beteikent: pit van de vrucht betekent. De vörm pieper wördt volgens de woordenbuuk vurral vör kleine aardappelen gebruukt. Ien Van Dale stet da enne pieper: “[Vermoedelijk te interpreteren is als iets kleins, vgl. piepklein], iets dat klein in zijn soort is;-(in ’t bijz.)(kleine, jonge) aardappel.” Ge ziet ’t woord pieper vurral ien ’t ooste van ’t Rivierengebied en de Liemers. Ok aon de Duitse ka.nt, ien de dialecten van de Niederrhein wördt dit woord gebruukt. Net as ien de dialecten ien ’t noorden van Limburg en ’t ooste van Noord-Brabant."

Dus het woord 'pieper' is gebruikt omdat de aardappels piepklein zijn, zo klein dat ze op pitten van een vrucht lijken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en grappig! +1

Andere antwoorden (4)

Omdat een Pieper en bepaald aardappelras is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bradertjes hoor je tijdens het bakken een piepend geluid maken, hier heeft de aardappel zijn bijnaam aan te danken. Bradertjes zijn kleine krielaardappeltjes met dunne schil gebakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord piepers is typisch twents. Het heeft de naam gekregen, omdat wanneer je aardappels bakt, ze een piepend geluid maken. Zodra de aardappels die je aan het bakken bent niet meer piepen weet je dat ze klaar zijn. Erg handig dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze piepen in de pan!