Persoon die de reputatie heeft zich vaak (quasi) doelloos en/of in beschonken toestand van hier naar daar te begeven.
Kan ‘van café naar café’ zijn, maar wordt ook uit de oorspronkelijke context getrokken in de betekenis ‘van partner naar partner’, ‘niet stabiel op relationeel vlak’.
In beide aanduidingen is het pejoratief. De persoon wordt sowieso afgebeeld als nietsnut.
Ondanks het woord onzijdig is (‘het ei’ en daarom ook ‘het zwalp-ei’), heb ik het enkel nog maar over mannen horen zeggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens zwalp betekent in het Vlaams zwalken.

4. Zwalpei, zoowel in de eig. bet. van `bebroed ei dat niet uit kan komen; vuil ei' als in eenige fig. toep. (zie de 1ste aanh.). Zoo genoemd omdat een derg. ei, wanneer men het heen en weer schudt, een klotsend geluid maakt en daarom ook klotsei, klutsei en scholpei genoemd. Hetz. als zwalpei, 1 en 2) en, in eig. gebr., zwalper, 3). Gewest. in Vl.-België. Mog. is zwalp in dit gebr. geen verbaalabstr. van zwalpen, maar een verkorting van het frequentere zwalpei; indien dit het geval is, is het hier behandelde zwalp formeel als een ander woord te beschouwe

Overg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verder antwoord even toegevoegd na mijn reactie??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...na mijn 'antwoord' wou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lieve schat, ik heb je antwoord niet eens gezien, was nog druk aan het zoeken en pas toen ik het had geplaatst zag ik dat jij dat antwoord erbij had gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok hoor, was een eerste reactie, was het al vergeten :)
Als het over een echt ei gaat, is een zwalp ei een bedorven ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan er lange verhalen over vertellen maar het woord zwalp-ei is een woord wat uit het (zeeuws) vlaams dialect komt en betekend gewoonweg onbevrucht ei.