Wat betekend het Belgisch woord "Merciekes"?

Een collega uit belgie had gisteren een klant aan me doorgezet die ik heb geholpen. Dit had ik via de mail weer teruggekoppeld en krijg als reactie "Merciekes".

We werken allebei op een support afdeling.

Is het een soort van bedankje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
15.3K

Het beste antwoord

verklein woordje van Merci, Bedankt dus!!

Toegevoegd na 37 seconden:
Of geen verkleinwoordje, gewoon een manier van merci zeggen. Vooral de belgen doen dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad wel een verkleinwoordje, vooral de Vlamen gebruiken vaak het achtervoegsel -ke waar wij -je zouden gebruiken. Dus waar Nederlanders spreken van een 'huisje' zou dat voor een Vlaming ook een 'huiske' kunnen zijn. In dit geval is het ook nog meervoud. Letterlijk kreeg gdanonym dus "Bedankjes".

Andere antwoorden (2)

Ik heb veel Maastrichtse kennissen en die zeggen het ook. Ze schrijven het meestal als "mercikkes". Heb het altijd opgevat als een grappige manier om dankjewel te zeggen, wist niet dat het een Belgische oorsprong had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sympathieke manier om iemand te bedanken.
Men vraagt ook wel eens : cavakes? dwz: alles goed? cava?