Wat is een flaneerlaan? En waar komt het woord vandaan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Unter_den_Linden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

De bourgeoisie vond zich destijds verheven boven het gewone volk. Iedereen moest weten dat zij het beter hadden en waren dan anderen. Hiervoor gebruikten ze de "flaneerlaan". Gewoon een laantje waarover ze liepen zodat anderen (het gewone volk) kon zien hoe goed ze waren, te flaneren dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Flaneren is wandelen. Een laan is een weg waar bomen langs staan. Een flaneerlaan wordt dus gebruikt voor een gezonde wandeling. Het komt uit het Frans: flâner, en dat betekent: Zonder doel, voor zijn genoegen, op straat rondslenteren.
Amadea
13 jaar geleden
In aanvulling op het eerdere antwoord. Flaneren betekend rondslenteren om gezien te worden en zelf naar andere mensen te kijken.

En niet een wandeling zoals de 4 daagse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blackcell , het is een brede laan waar mensen anderen willen zien of ontmoeten . Vooral in de zuid-europese landen heeft elke plaats wel zo'n laan . Het is daar warm, vaak te warm om in 'n tent te zitten of om thuis te blijven . Daar wordt dikwijls het eerste contact gelegd . In Amsterdam waren dat meestal pleinen of het Vondelpark.