Als ik in een formele brief spreek over een 'docent' is dit dan onzijdig of wordt dit altijd als mannelijk geïnterpreteerd? Zie extra uitleg!

Neem de zin: "Er was een 'docent' die dit wel geregeld deed."
In deze zin refereer ik naar iets.
Het was in dit geval een vrouwelijk docent (docente) maar hier wil ik niet de nadruk op leggen. De nadruk moet liggen op het feit dat die persoon het deed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.9K

Antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén van de docenten......
dan hou je het helemaal in het midden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mee eens.
Een docent is nooit onzijdig, maar altijd mannelijk. Als je het hebt over een docent lijkt het mannelijk. Als je wil duidelijk maken, dat het om een vrouw gaat, zeg je docente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Dikke van Dale geeft uitsluitsel:

do·cent de; m,v -en, do·cen·te de; v -s, -n iem die onderwijs geeft; leraar

Oftewel, "docent" is zowel mannelijk als vrouwelijk. Als je wil benadrukken dat het om het vrouwelijke geslacht gaat is "docente" ook correct.

In jouw geval volstaat "docent" dus.

Volgens mij geldt nu zo'n beetje alle beroepen waarin niet specifiek het geslacht wordt benoemd, dat het zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn. En terecht, als je het mij vraagt. Want het beroep is voor beide geslachten hetzelfde.

Zo kunnen vrouwen dus ook gewoon leraar, bouwvakker, secretaris of directeur genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor 't antwoord! "Volgens mij geldt... ...beide geslachten hetzelfde" "Zo kunnen vrouwen dus ook gewoon leraar, bouwvakker, secretaris of directeur genoemd worden." Dat was dus ook mijn gedachte erover!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwelijke nevenvormen nemen sowieso de laatste jaren heel erg af in de Nederlandse taal.
Als je de nadruk wilt leggen op het feit dat die persoon het deed, waarom dan zoveel vaagheid? Richt geen rookgordijnen op als je een kwestie aan de orde wilt stellen: noem het beestje bij de naam, dat werkt in vrijwel alle gevallen het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je in dit geval beter het woord "leerkracht" gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een docent wordt zowel voor een man als voor een vrouw gebruikt. Docente klinkt wat geforceerd.
Nu was het een docent, oftewel leerkracht, die het geregeld deed, en niet bijvoorbeeld een leerling of concierge.
Het is hier niet belangrijk of dit nu een mannelijke of een vrouwelijke docent was.
Onzijdig is niet het juiste woord hier, maar het kan zowel een man als een vrouw zijn.