Verdwijnen er woorden?

Ik vind het woord 'zenuwinzinking' gedateerd klinken. Wellicht omdat het te algemeen is en er tegenwoordig specifiekere benamingen zijn?
Verdwijnt 'ímbeciel' omdat het te beladen is en inmiddels een scheldwoord geworden is?
Ken jij woorden die aan het verdwijnen zijn en kun je beredeneren waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

ja...
verkindsen heet tegenwoordig dementeren
kippig heet tegenwoordig leesbrilgerechtigd
mongool is tegenwoordig een restaurant of iemand met syndroom van Down

oude woorden omschreven vaak heel duidelijk hoe iets was, maar 'kunnen' tegenwoordig niet meer, want het zou wel eens beledigend kunnen zijn...

Toegevoegd op 23-06-2009 13:29:57
maar er zijn ook wel veranderingen die mij minder prettig in de oren klinken...
verdikkie of jasses vind ik persoonlijk prettiger klinken dan sh*t of k*t...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mongool is een restaurant??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ga wel eens eten bij de mongool... http://eindhoven.digicity.nl/Restaurants/Mongools_Restaurant_Dzjengis_Khan-749194109id.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ik werk ook met mongolen, maar dát mag je dus tegenwoordig niet meer zeggen... een van mijn cliënten zegt over zichzelf; natuurlijk ben ik een mongool... wat dacht jij dan... ik zit hier niet voor mijn zweetvoeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dat mongool twee betekenissen heeft is altijd als zo. Mijn ma geeft les aan (onderandere) mongolen. Daar zegt ook iedereen mongolen. Het is inderdaad echt weer iets van de laatste tijd dat het nu weer "mensen met het syndrome van down" moet zijn. Onzin vind ik het.

Andere antwoorden (5)

Ja, er verdwijnen steeds woorden en komen gelukkig ook nieuwe bij.

Veelal (ook al een woord dat steeds minder wordt gebruikt) komt dit doordat de volgende generatie een andere gedachtegang heeft (behalve het afzetten tegen de vorige generatie tijdens de puberteit). Nochtans is ook zo'n woord dat in vergetelheid is geraakt. Waarom? Omdat het woord geen duidelijke betekenis voert: tans? noch, ja, nog, noch, vaak komen deze woorden uit bijvoorbeeld het Duits, waar men op school al gauw een hekel aan heeft. Dus als iets überhaupt (nog zo'n woord) maar een lichte aandrang heeft op Duits of Frans te lijken, wordt het woord door een volgende generatie minder gebruikt. Helaas is het niet zo dat men dan terug gaat naar de eigen basistaal, maar in de huidige generatie meer naar het 'Engels/Amerikaans'. Shit, Yeah, Noway etc....volgens mij loop ik alweer achter, want tegenwoordig zijn ook Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse woorden meer in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat leeft verandert, of muteert...

Woorden zijn mode-gevoelig en daarom moeten woorden met de mode meegaan...

Nu is het vet, vroeger was het gaaf... Gaaf is niet meer, vet nog even, en de volgende staat er al aan te komen, of is er al... Wie weet...

Taal leeft dus derhalve verandert...

Luister maar eens naar een polygoon-journaal van 50 jaar terug, je zou denken dat het een andere taal is, zo veel woorden zijn anders... En over 50 jaar ken je deze taal bijna niet meer, laat staan dat je weet waar ze het over hadden op dat polygoon-journaal van een eeuw terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het prachtige van elke taal is dat hij leeft en mee-verandert met het leven en de mensen die hem gebruiken.
In het engels is het mooie woord voor zenuwinzinking een "nervous breakdown". In de tijd dat ik daar woonde(20 jaar geleden) werd het regelmatig gebruikt.
Nu is het ook daar een ouderwets woord! Maar ik gebruik het nog graag omdat het zo mooi klinkt.
Toen ik mijn huidige man ontmoette was er tussen ons veel herkenning over het taalgebruik van onze ouders, waarvan hij en ik natuurlijk nog steeds woorden gebruikten, we constateerden meteen dat onze ouders uit hetzelfde milieu kwamen vwb het taalgebruik.
Er verdwijnen dus absoluut woorden zoals: zwerk(blauwe lucht) of gemalin(echtgenote) of sponde(bed) maar daar komen weer andere voor in de plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er verdwijnen elk jaar weer woorden. En elk jaar komen er weer nieuwe bij. Taal is in beweging. "Mieters" is een woord dat wel aan het verdwijnen is, omdat het gedateerd klinkt, er zijn nieuwere woorden met dezelfde inhoud. Andere woorden die verdwijnen kom ik zo één, twee, drie niet op maar er zijn vele woorden die de afgelopen jaren zijn verdwenen. Sommige woorden zijn niet meer van toepassing en voor anderen zijn er nieuwe woorden voor in de plaats gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Manisch depressief heet tegenwoordig een Bipolaire Stoornis. Ik denk omdat het de lading beter dekt.

Er zijn natuurlijk massa's woorden die je niet meer hoort of die langzaam aan het verdwijnen zijn. Taal evolueert.
Woorden als geinponem, boef, schavuit en wijf hoor ik niet vaak meer.
Als je oud-minister Van Agt weer eens een keer hoort,
hoor je deze man woorden spreken die al lang in onbruik geraakt zijn, zoals bijv. sapristie. Je eigen vocabulaire
past zich langzaam, snel of geheel niet aan de nieuwe woorden aan.