Oorspronkelijk is het een brief waarin je dreigt brand te stichten, maar in de huidige betekenis gaat het om een schrijven waarin je uitlegt dat je een bepaalde situatie gevaarlijk vind.

Toegevoegd na 1 minuut:
De NS heeft bijvoorbeeld een brandbrief geschreven aan de burgemeester van Amsterdam over Koninginnedag. Daarin uiten ze hun visie dat meer bezoekers een gevaarlijke situatie kan opleveren.

Een "brandbrief" gaat dus meestal wel over een gevaarlijke of onbeheersbare situatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zou de term "brandbrief" ook kunnen vertalen met alarmerend poststuk". Dit doet de oorspronkelijk, maar ook de huidige betekenis recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt niets aan toe te voegen ...
Annswers
13 jaar geleden
Helder bedankt