Hoe lang duurt het meestal voordat een Engelstalig boek vertaald word naar het Nederlands ?

Ik krijg via nieuwsbrieven regelmatig tips over nieuwe boeken, maar soms zou ik het liever in het Nederlands willen lezen. Vooral als er veel technische termen in voorkomen.

En hoe kan ik weten of er Überhaupt een vertaling van komt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Veeeeeeeeel te lang. En inderdaad, ik mis ook nog een paar belangrijke boeken in mijn kast waarvan die vertaling nooit gaat komen vrees ik....Nu vind ik het geen punt om engelse boeken te lezen, maar die mogen hier vaak ook pas verkocht worden als de nederlandse vertaling klaar is, en importeren is door alle bijkomende kosten zeker niet goedkoper ; als ik dan toch de volle mep betaal, dan liefst voor een mooi Nederlands exemplaar. Of als ik deel 1,2 en 3 in het nederlands heb, wil ik deel 4 en 5 ook in het nederlands hebben natuurlijk...
En afhankelijk van het boek kan dat wel een half jaar tot een jaar duren.

Of er inderdaad een vertaling komt is echt nauwelijks uit te vinden ; dan zou je eigenlijk al moeten weten bij welke uitgeverij het is. Van een bepaalde schrijver of serie is dat vaak aan eerdere boeken te zien, maar als een titel echt nieuw is, heb je geen idee, zou je ze allemaal moeten afbellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel gemerkt dat een boek in de originele taal vaak iets goekoper is dan de vertaalde versie.

Andere antwoorden (3)

Dat hangt af van de oplage in het engels. Het vertaalwerk en de het drukken is slechts rendabel vanaf 30000 ex. Plus daarbij de rechten die aan de uitgeverij moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt af van de titel. Van de boeken van Preston & Child, die ik graag lees, is het ongeveer 5 maanden.
De nieuwste titel verschijnt rond deze tijd in het engels en wordt ergens in november in Nederland verwacht.
Vroeger kocht ik ze dan maar gewoon in het engels, maar aangezien mijn ouders en broer ondertussen deze schrijver ook ontdekt hebben, is het rendabeler ze maar in het Nederlands te kopen, dan kunnen ze de hele familie door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het er niet bijgezet bij m'n vraag, maar heb het meer over wetenschappelijke boeken,self-development en spirituele boeken.
De goedverkopende roman schrijvers worden meestal wel vertaald na een tijdje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, dat soort boeken wordt vaker niet dan wel vertaald.
Bij mijn boeken meestal een paar maanden, 3/4 maanden ofzo.