wat is een toemaatje?

Toegevoegd na 14 minuten:
wat ik vergat te melden waar komt dit woord vandaan?

Toegevoegd na 15 minuten:
wat ik vergat erbij te zeggen waar komt dit woord vandaan?

13 jaar geleden
in: Taal
2K
Kristal
13 jaar geleden
toemaatje is een aansporing naar je moeder die vrij klein is en snel gezegd ;-)
Kristal
13 jaar geleden
:-)) Loenie

Het beste antwoord

Toemaat heeft als basisbetekenis toegift, overmaat. Toe wordt bedoeld als 'er nog bij'.
Het betekent ook gras, hooi van de tweede snee, de tweede oogst, najaarshooi. De hoeveelheid was kleiner dan de eerste snee. Maat kan in deze betekenis verwijzen naar het Middelnederlandse made, maet (weide, hooiland), en het is verwant met maaien.
Hoe het komt dat toemaat als verkleinvorm de Zuid-Nederlandse uitdrukking is gewoden voor nagerecht is niet te vinden. Vermoedelijk vanwege de gelijkenis met toetje, en misschien ook wel vanwege het bourgondische tafelen wat men daar van oudsher kent. De buik was al lang volgegeten, maar er kwam nog een zo lekker dessert achteraan dat men dat er graag nog bij nam.

Toegevoegd na 54 seconden:
gewoden = geworden
Amadea
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Bedankt amadea dat wuo ik weten!+

Andere antwoorden (3)

toemaatje:

` toe - maat - je het -woord toemaatjes Zuid-Nederlands 1 toegift, extraatje; reclamepresentje; 2 dessert, nagerecht, toetje; (bij de borrel e.d.) versnapering, hapje '
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/toemaatje

Toegevoegd na 20 minuten:
Het is een Zuid-Nederlands woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=toemaatje

in de tijd dat je hier de vraag stelt heb je het zelf met google ingetikt en vind je het antwoord.

Als je niet tomaatje bedoelt, maar inderdaad toemaatje, dan is het een nooit gebruikt woord voor dessert, toetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toemaatje: extraatje, toegift

reclamepresentje

dessert, nagerecht, toetje

versnapering, hapje
fremar