Hoe antwoorden op een dubbele ontkenning? Zie omschrijving:

Als ik bijvoorbeeld vraag: Geeft Eminem geen optreden in december?

En het antwoord is dat hij inderdaad geen optreden geeft, zeg je dan: Ja hij geeft geen optreden, of: nee hij geeft geen optreden.

Ik vroeg mij dit af omdat als je ja zegt op dat hij geen optreden geeft hij geen optreden geeft. Toch zullen mensen altijd antwoorden, nee hij geeft geen optreden.

Het meest logische vind ik ja hij geeft geen optreden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zijn er bronnen waar dit bevestigd is?

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus eigenlijk antwoorden bijna alle mensen fout op dit soort vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

Je voorbeeld is geen dubbele ontkenning.

Dus het antwoord zou gewoon Ja moeten zijn als er geen concert wordt gegeven.

Een dubbele ontkenning zijn constructies zoals nooit-geen,
dat wordt in de taal gezien als een versterking van de ontkenning en niet als omdraaiing (dus niet nooit-geen is altijd).

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus een dubbele ontkenning (versterking) moet je hetzelfde beantwoorden als een gewone ontkenning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

inderdaad, hij geeft geen optreden.
itsme
13 jaar geleden
En dat meest logische klopt ook, maar als je vraag ''geeft Eminem geen optreden in December'' Ga je er eigenlijk al van uit dat hij geen optreden is, maar zo zou je een vraag niet moeten stellen, deze vraag komt zo retorisch over.

Ja, hij geeft geen optreden.

Met Ja stem je dus in met de vraagstelling. Die was ''geeft hij geen optreden?''

Toegevoegd na 4 minuten:
Ja, bijna iedereen antwoord dan verkeerd. De meeste mensen zeggen ''nee, hij geeft geen optreden''. Dit is taaltechnisch incorrect. Want door te zeggen ''nee,'' zeg je eigenlijk dat hij wél een optreden geeft. En vervolgens zeg je '', hij geeft geen optreden'' na ''nee'', dan spreek je jezelf zelfs tegen.

Maar iedereen begrijpt gewoon wat je bedoelt, doordat je niet antwoord ''ja. of nee''. De meeste mensen herhalen dan nog een deel van de vraagstelling voor de verduidelijking.
''Nee, hij geeft geen optreden''
Desondanks dat dit verkeerd is, begrijp je toch wat er bedoelt wordt. Het is vreemd, en je vraag klopt, zo antwoord je eigenlijk verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou "nee hij geeft geen optreden" ook kunnen beschouwen als "Nee. Hij geeft geen optreden". Schriftelijk is dit meteen duidelijk en niemand zou het zien als een dubbele ontkenning. Mondeling is dat wat moeilijker.
Veel kwalijker vind ik echter de constructies met "nooit niet" of "nooit geen". Die zijn eerder een dubbele ontkenning dan jouw voorbeeld. "Hij geeft nooit geen optreden in december", of "Zijn optreden in december is nooit niet uitverkocht".