Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat het woord EENS verdwijnen en wordt het vervangen door het woord IS?

Ik zie vaak bij vooral jeugdigen dat ze schrijven: Ik ga maar is naar huis. Ze bedoelen natuurlijk: Ik ga maar 's naar huis.
's komt dan van het woord eens, maar dat weten ze blijkbaar niet meer.
Ik vind het altijd erg moeilijk lezen als er IS ipv eens (of 's) staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.3K
AWM
14 jaar geleden
Hoe zeg je dan "Eens is de eerste keer"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's komt van het woord des, wat je gebruikt in 's morgens en 's middags.
Wat jij bedoelt is de afkorting 'ns.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je inderdaad in het zeggen 'ns zegt dan zou ik dat bedoelen, maar steeds meer mensen zeggen echt 's. Het kommaatje (') staat enkel ervoor dat er een deel van het woord is weggelaten, niet welk deel.
Vergelijk met het engels: He's missing (hier 's = is) en He's been missing (hier 's = has). Je kunt uit de tekst eromheen opmaken welke je moet hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik hoop het niet en ik denk het ook niet. Het eens is probleem is een duidelijk voorbeeld van het verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Men spreekt dus wel eens als is uit en zegt bijvoorbeeld ook effe in plaats van even. Maar in formele brieven en dergelijke is en blijft het gewoon fout en worden mensen er op afgerekend. Kortom ik denk dat in onze schrijftaal eens niet gaat verdwijnen. Bovendien heeft eens nog een betekenis namelijk dat je het het met iets eens bent en dat blijft denk ik ook bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hopelijk niet... Dat is wel zo storend...

het mag zo wel zijn -´s- maar niet ´is´...

Dat is nu werkelijk taalverloedering...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik naar de jeugd kijk zie ik dat velen inderdaad 'Ik ga maar is naar huis' zeggen. Maar schrijven... nee. De meesten weten echt wel dat het eens is. Bij belangrijkere dingen (schoolwerk etc.) schrijven de meesten sowieso gewoon 'eens'. Als je naar msn- en smstaal kijkt gebruiken ze meestal ook gewoon 'eens', of anders gewoon de letter s. Meestal zie je dat deze msn-taal voornamelijk gebruikt wordt onder 12-15 jarigen, maar dat ze daarna weer gewoon vol uit gaan schrijven. Zo is dat iniedergeval in mijn omgeving..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het woord eens gaat verdwijnen in de taal. Maar dat het een kwestie van smaak is hoe men een zin uitspreekt. En ik zeg altijd: Ik ga maar naar huis. Wat in mijn visie ook meer dan duidelijk is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij familie en vrienden uit andere streken van het land hoor ik vaak die verandering van 'eens' in 'is'... hier in de buurt hoor ik dat nooit...
hier denk ik wel eens dat men de t net zo goed aan het eind van een woord kan laten vervallen: hier zeggen ze wah is dah?...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, Brabant... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah... dah heb je goed gezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dah heb ik goeh gezien...
EENS en IS zijn twee hele andere woorden, en IS wordt alleen gebruikt door mensen die haast hebben met praten. In de schrijftaal blijft EENS wel bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want dan zou je bij een stelling ''Is of on-is moeten neerzetten. en dat staat raar...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je IS. Nee, dat wordt een beetje lastig. Conclusie, het woord EENS zal niet zo snel verdwijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding