Bij het gezegde: "Behandel anderen zoals jezelf behandeld wil worden" of moet het "wilt worden" zijn ?

"Wil" of "wilt"... wat is de juiste zin. Dank je wel!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
12.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze context moet je overigens "jezelf" los van elkaar schrijven.

Antwoorden (6)

Je wilt worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wil, ik wil, wij willen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil JIJ WILT, wij willen. Juist de vervoeging waar naar gevraagd wordt, noem je niet.
Wilt worden bij voorkeur , wil worden is eigenlijk meer spreektaal. Je wil is meer spreektaal, afkomstig van de omgedraaide vorm : wil je ? -waar die T niet thuishoort.
Ik wil, jij wilt. Dus zoals je zelf behandeld WILT worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het mag grammaticaal gezien trouwens wel, maar in zegswijzen gebruiken we in de regel wat 'ouderwetser' Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervang het door een ander woord, dan hoor je het:

Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.
Behandel anderen zoals je zelf behandeld blijft worden.

je en zelf moeten ook uit elkaar trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals iedereen al aangeeft is de juiste vervoeging 'je wilt', maar 'je wil' is algemeen geaccepteerd, ook officieel.
Het verschil is eigenlijk dat 'je wil' meer informeel is.

Echter, als met 'je' eigenlijk 'men' bedoelt, in het algemeen dus, is 'je wil' gebruikelijker dan 'je wilt'. Toch is 'je wilt' hier ook geaccepteerd.

Kortom... allebei wordt goedgekeurd.

extra info:
Officieel is het geen gezegde... maar een regel uit de bijbel...

"Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen"

Nog beter is dit bekend als de Gulden Regel, de basis van het humanisme:

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'

Opvallend detail....
De bijbel is gericht op iets doen, de Gulden Regel op iets laten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil, jij wilt, hij wil.
Behandel anderen zoals jij behandeld wilt worden, kan je ook zeggen. Je/jij krijgt alleen de stam als het achter het werkwoord staat. (bijv. wil jij/je zo behandeld worden)