Mag je als katholiek naar een halloween feestje?

Hallo,
Ik ben vroeger gedoopt maar mijn ouders hebben me verder niet katholiek opgevoed. Sinds een paar jaar ga ik naar de kerk en binnenkort ga ik het vormsel doen.
Maar ik moet nog ontzettend veel leren.
Nu heb ik een vraag, mijn dochter heeft deze week een halloween speurtocht van het kinderdagverblijf.
We zijn meegevraagd door een vriendinnetje. Ik stond er niet zo bij stil en heb de dames gezegd dat we mee gaan.
Alleen nu begin ik toch wel heel erg te twijfelen. Maar aan de andere kant denk ik dat zo'n griezelspeurtocht van een kinderdagverblijf vrij onschuldig is...
Is het verkeerd om daar naar toe te gaan?

7 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Een griezelspeurtocht is niet iets ernstigs. Met halloween kleden kinderen (en soms volwassenen) zich om zoals met carnaval. Alleen is het iets meer gericht op griezelig. Er zit normaal gesproken niets in dat zich tegen een religie keert als het een kinderfeestje betreft.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en heel zuidelijk Nederland viert ook Carnaval
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iedere Nederlander mag naar elk feest of festival dat niet bij de wet is verboden ongeacht zijn religie of geloofsovertuiging. Of men wel of niet gaat bepaalt de mens zelf.
Ja, sterker nog halloween is een van oorsprong heidens en later zoals bijna alle bekende feesten overgenomen door het christendom. De vraag is dus net zo relevant of je als katholiek wel naar een paaseierzoekfeest mag met je kind.

Halloween is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Allerheiligen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hi, je zegt dat je nog veel moet leren, maar je hebt al wel een geweten dat spreekt. Wat je helpt om je geweten te vormen is de Bijbel het antwoord te laten geven. Hoewel sommigen Halloween als onschuldig vermaak zien, valt uit de Bijbel op te maken dat de gebruiken van dit feest niet onschuldig zijn. In 1 Korinthiërs 10:20, 21 staat: „Ik wil niet dat u bondgenoten wordt van die demonen. U kunt niet uit de beker van de Heer drinken én uit de beker van demonen” (Groot Nieuws Bijbel). Kijk voor de achtergrond en oorsprong van Halloween eens op deze website: https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/vragen/oorsprong-van-halloween/. Hier vind je overigens Bijbelse antwoorden op talloze andere vragen. Bijbelstudie hulpmiddelen. Succes!