Waarvoor dienen de houten stokken net onder het dak van een Mexicaans pueblo bouwwerk?

Zie afbeelding.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Antoni
7 jaar geleden
Zijn het niet de uiteinden van boomstammen waarmee de daken, de plafonds werden gemaakt? Voor de pueblo's werd het bouwmateriaal adobe (bestaande uit zand, water, klei en organische materialen zoals stro en mest) gebruikt. Op deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Adobe vind je over het maken van daken deze tekst: "To construct a flat adobe roof, beams of wood were laid to span the building, the ends of which were attached to the tops of the walls." Om een plat dak van adobe te maken gebruikte men dus boomstammen om over het gebouw te leggen; de uiteinden van de boomstammen werden vastgemaakt aan de bovenkant van de muren.

Het beste antwoord

Deze stokken (eerder houten balken) heten viga's. Ze hadden vroeger een dragende functie in de constructie (voor het dak), maar worden tegenwoordig vooral ter versiering aangebracht. In het zuidwesten van de Verenigde Staten is een herleving van de bouwstijl van de pueblo's. Met name daarin hebben de viga's geen dragende functie meer. Aan de buitenkant van de muren zie je nog de uiteinden van de houten balken (de "stokken").

Zie hierover deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Viga_(architecture), waar je onder meer deze tekst vindt: "Vigas are wooden beams characteristic of older adobe construction in the southwestern United States of America, and commonly encountered for ornamental rather than functional purposes in Pueblo Revival Style architecture." en https://en.wikipedia.org/wiki/Pueblo_Revival_architecture, waar je onder meer deze tekst vindt: "Roofs are always flat. Common features of the Pueblo Revival style include projecting wooden roof beams or vigas, which sometimes serve no structural purpose (...)."

Op https://en.wikipedia.org/wiki/Adobe vind je nog deze tekst "To construct a flat adobe roof, beams of wood were laid to span the building, the ends of which were attached to the tops of the walls.", waarmee ook wordt aangegeven dat er houten balken werden gebruikt om de dakconstructie te ondersteunen. De uiteinden van de balken werden vastgemaakt aan de bovenkant van de muren.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi, compleet antwoord met extra toelichting. Thanks! :)
Antoni
7 jaar geleden
Dank je wel! Ik vond het heel leuk het antwoord te zoeken. Ik heb er zelf ook weer wat van geleerd!

Andere antwoorden (1)

Dat zijn adobe huizen, gemaakt van leemsteen uit met klei en zand vermengde aarde. Leem is geschikt om dragende muren mee te maken. Adobe heeft doorgaans al dan niet zichtbare balkversterkingen van hout in de muren. Deze dienen om het dak of eventuele etages op de dragende muren vast te houden bij overvloedig hemelwater. Daar kan leem namelijk niet zo goed tegen, daar verzwakt het door. Daarom is adobe juist geschikt voor warme droge gebieden waar steen zeldzaam is.
Amadea