Met welke benodigheden kan je het best een model van ons zonnestelsel maken?

Toegevoegd na 1 uur:
de kosten mogen max 5 euro zijn .
Weet iemand welke schaal ik het best kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Op welke schaal wil je een zonnestelsel maken ?
Met welk detailniveau ?
Hoe duurzaam ? Geef a.u.b. even iets meer informatie over wat je precies van plan bent !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan geen schaal gebruiken. Als je schaal gebruikt kan je de aarde niet met het blote oog zien of maken. Of je moet meer dan 5 euro aan benzine spenderen:
https://www.youtube.com/watch?v=zR3Igc3Rhfg Het enige wat je op schaal kan maken zijn de planeten. Met 5 euro zou kleien wellicht een optie zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://youtu.be/zR3Igc3Rhfg?t=1m44s
erotisi
7 jaar geleden
Op schaal maken is inderdaad een groot probleem.
Ik weet niet hoe groot een zout of suiker korreltjes is en hoeveel korreltjes suiker of zout er in een kilo of zo zit, maar de zon is ongeveer 1,3 miljoen keer groter dan de aarde. Dus als een pak zout 1.3 miljoen zoutkristallejtes bevat kun je een pak zout kopen of suiker. Ben je in ieder geval binnen het budget.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oke bedankt voor de reacties is ga kijken of ik het budget kan verhogen
Erna55
7 jaar geleden
@jain9 : met welk doel wil je een model maken ?
Moeten de verhoudingen in grootte en afstand kloppen ?
Hoeveel ruimte heb je beschikbaar ? Wat wil je anders doen wanneer je een budget van 10 euro zou hebben ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jain9 Je begrijpt me niet, je kan beter een schaalloos model maken. Budget verhogen helpt weinig, om een echte schaal te maken. Wellicht idd als je met hele kleine aarde werkt. Zon tennisbal, aarde suiker/zout korrel. http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/onderwijs/vraag/272283/goede-schaal-planeten-zonnestelsel-tekenen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.jvw.nl/globes-astronomie-globes-c-7_13/tellurium-zonnestelsel-met-planetarium-solar-system-and-planetarium-lr-p-12727 Als het goed is staat er dus ook nooit bij dat het een schaalmodel is, maar een model.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.endandit.nl/1802287/fraai-mechanisch-schaalmodel-van-ons-zonnestelsel Dikke leugen. Zon moet zo groot zijn als in het filmpje, om over de afstanden maar niet te spreken. Toch zal je aan zoiets moeten denken. Of een bijzonder grote achtertuin moeten hebben om toch met schaal te werken. Het enige wat je kan doen is de afstand kloppend krijgen in verhouding. En de planeten vergroten uit verhouding.

Antwoorden (1)

Op schaal gaat je niet lukken ; noch de planeten onderling, noch de afstanden. Als je de aarde maakt van een kleine knikker, heb je voor Jupiter al een flinke voetbal nodig. Maar je kunt wel een leuke visuele representatie maken met relatieve benaderingen van "groot" versus "klein".

Daarvoor kun je in de hobbywinkel prima piepschuim ballen kopen (alleen de grotere zijn wat duurder) en met een rolletje stevig ijzerdraad en wat plakkaatverf moet je dan een heel eind kunnen komen.

Misschien kun je hier nog wat inspiratie opdoen :
https://www.google.de/search?q=solar+system+science+project&rlz=1C1AOHY_deDE710&espv=2&biw=1280&bih=685&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjpjPPni6PPAhWGKsAKHaYXBYcQ_AUIBigB