Zijn de Egyptische piramides door de Joden in de tijd van de slavernij gebouwd?

Dus voordat Moses het volk uitleidde naar het beloofde land?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Er wordt in het algemeen van uitgegaan dat de Exodus ergens tussen 1500 en 1200 vóór onze jaartelling heeft plaatsgevonden. De Bijbel stelt dat het volk van Mozes 400 jaar in Egypte waren hebben (historici hebben dat overigens niet kunnen bevestigen; ze komen vaak hooguit op een jaar of 100 uit).

Van de oudste Egyptische pyramide (die van Djoser) wordt verondersteld dat die is gebouwd ca. 2630 - 2612 v.C.; de 'jongste' in ca. 1860 - 1814 v.C.

Als we dan de meest gunstige jaartallen nemen:
Exodus - 1400 v.C.
Aankomst in Egypte - 1800 v.C.
ca. 1860 - 1814 v.C. - bouw van pyramide van Hawara

Volgens die jaartallen kan het volk van Mozes niet aan de pyramides meegewerkt hebben, omdat de laatste pyramide toen minstens enkele tientallen jaren oud was, naar alle waarschijnlijkheid ouder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij niet
Het waar en arbeiders vaklieden
steenhouwers in loondiest .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Arabische schrijver Masaudi in de tiende eeuw schreef dat de twee grootste piramides bij Gizeh gebouwd werden door Surid, een der eerste koningen van Egypte voor de zondvloed.
Bijgevoegd de link naar de site voor de volledige geschiedenis

Toegevoegd op 18-05-2009 14:44:17
Nu ik het nog eens nalees op genoemde site: Wel een hele mooie site, maar het waarheidsgehalte...?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over een grote uittocht van een slavenvolk is in Egyptische bronnen helemaal niets terug te vinden, net zo min als over de tien plagen. Sterker nog, de egyptenaren gingen net zo hard door met het bouwen van de piramides na de vermeende uittocht van het vermeende slavenvolk als dat ze dat deden voor die uittocht. Dit duidt er op dat we die massale uittocht van slaven met een flinke korrel zout moeten nemen. Misschien heeft die uittocht zelfs nog nooit plaatsgevonden, er is nog steeds geen archeologisch bewijs voor een groot volk dat 40 jaar in de Sinai heeft gezworven gevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger dacht men ook dat bijvoorbeeld de Egyptische Piramiden door massale inzet van slaven gebouwd werden. Recent archeologisch onderzoek heeft aanwijzingen gevonden dat dit voornamelijk door de Egyptische boeren en arbeiders zelf werd gedaan als herendienst aan de farao op tijdstippen dat het land toch niet bewerkt kon worden (tijdens de periodieke Nijloverstromingen die het land door vers slib verbeterden.)