Ik moet een afbeelding hebben die aantoont dat onze hedendaagse samenleving duidelijk is beïnvloed door de klassieke oudheid ?

Naar wat voor soort prentje moet ik zoeken ?

13 jaar geleden
1.5K
rubia
13 jaar geleden
Dank je wel voor alle lieve reacties!!!
rubia
13 jaar geleden
Dank je :-)

Antwoorden (6)

wat dacht je hiervan? het rechtssysteem en de goden, 2 vliegen in 1 klap.

Toegevoegd na 2 uur:
Dit beeld is van Vrouwe Justitia. Justitia was een Romeinse godin die de personificatie was van recht. Ook in onze huidige cultuur zie je vaak een standbeeld of afbeelding van vrouwe justitia in of om een gerechtsgebouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een gebouw. B.v. van het Capitool, van waaruit lange tijd de uitzendingen van het zondagse gelijknamige programma werden verzorgd. Nu zit er geloof ik, Natuurmonumenten. Ik zoek het even op voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olympische spelen.

Sport is nooit meer weg te denken uit onze samenleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld van de Pnyx-heuvel nabij de Akropolis waar in de vijfde eeuw voor Christus de eerste democratie haar bloeitijd beleefde.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een foto van een modern gebouw met een rij grote zuilen zoals de romeinen en grieken maakten. Dit soort architectuur vind je vaak in beroepsgroepen die wat statig zijn zoals gerechtsgebouwen, notarissen en advocatenkantoren, incasso maatschappijen, banken, verzekeringsmaatschappijen etc.

De zuilen mogen ook rond of vierkant zijn, of wat voor vorm dan maar ook. De zuilen op zich komen uit de oudheid. Het waren in die tijd ook vaak overheidsgebouwen die dit hadden. Ook het heel hoog optrekken van de ingang en grote, hoge zalen komen uit die tijd. Dit vind je nog steeds bij gerechtsgebouwen om een bepaalde statigheid en een beetje intimidatie te creëren. Bijvoorbeeld het moderne gerechtsgebouw in Leeuwarden aan het Zaailand (centrum) dat economisch gezien veel en veel te groot is voor het doel waarvoor het wordt gebruikt. Moderne oudheid dus.

Verder komen openbare toiletten en bijvoorbeeld sauna's (badhuizen) regelrecht uit die tijd. Maar ook dingen als riolering wat de romeinen in de tijd van Jezus al kenden. En uiteindelijk zijn de legendarische colosseums waar de gladiatoren elkaar bestreden (toen nog gedwongen, het waren immers slaven) de moeder van alle stadionsporten zoals voetbal, honkbal, tennis etc. Ook daar kan je foto's van maken of gewoon van het net plukken. (denk wel aan het copyright!)

Maar je kan ook een foto van de Tweede Kamer maken, die vorm van politiek bedrijven in zo'n zaal met een debatleider, en prekers die om beurt uit de zaal met toehoorders komen komt in dezelfde vorm regelrecht uit de tijd van Julius Caesar. Allen toen heette het een forum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een modern iets wat uit iets heel ouds komt bijvoorbeeld huize bouw met pilaren of een kunst werk