Hoe heet Karel de Vijfde echt?

Hoe heet karel de vijfde echt, ik vind het namelijk niet echt een spaanse naam.

3 jaar geleden
2.6K
Amadea
3 jaar geleden
Hij was dan ook geen Spanjaard, ook als is hij koning van Spanje geweest. Net zoals Máxima geen Nederlandse naam is...
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. In een Nederlands voornamenboek uit 2000 staat Maxima als vrouwennaam; de mannennaam is Maxim. Beide afgeleid van Maximiliaan.
Dat de Spaanse koning Carlos I (die wij kennen als Karel V) geen woord Spaans sprak, is -voor ons- onbegrijpelijk.
Amadea
3 jaar geleden
Logisch dat zo'n naam wordt gebruikt voor nieuw geborenen, maar dan zónder het Argentijnse accent op de eerste a.

Antwoorden (1)

Karel de vijfde (Karel V) is in Gent geboren op 24 februari 1500. Overleden in San Yuste op 21 september 1588. Keizer van het Heilige Rooms-Duitse Rijk (Karel V); koning van Spanje (als Karel I).
De enige taal die hij sprak was Frans. En een beetje Latijn en Nederlands.
Duits, Spaans en Italiaans heeft hij nooit geleerd.
In het Frans heet hij Charles-Quint.
In het Spaans Carlos I.
In het Duits Karl V.
In het Latijn Carolus Quintus.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.