Wat zijn de oorzaken dat land kaarten noordelijk zijn georienteerd?

Neem een willekeurige atlas en de meeste kaarten laten het noorden boven aan de kaart staan. Ik vermoed dat dat ook zo zal zijn op het zuidelijk halfrond (behalve dan misschien de world down under kaart).
Een belangrijke oorzaak zal hiervan wel zijn dat onze magneet in de noordelijk richting wijst. Maar zijn er nog andere oorzaken (biologisch psychische natuurkundig of historisch etc) die deze wijze van weergeven voortbrachten?

5 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Die gewoonte is een erfenis van Claudius Ptolemaeus. Deze Egyptische astronoom en kaartenmaker leefde in de 2de eeuw na Christus.

Waarom hij koos voor ‘noorden boven’ is niet bekend. Met kompassen heeft het niets te maken, want die waren er toen nog niet. Soms wordt geopperd dat Ptolemaeus het noorden boven zette omdat daar, vanuit Egypte gezien, de belangrijkste gebieden lagen. En op die plek op de kaart vielen ze het meeste op.

Maar de meest waarschijnlijke verklaring is toch omdat ook toen al de Poolster als oriëntatiepunt gebruikt werd door zeelieden. En die staat bijna pal in het noorden.

Flits:

• In de Middeleeuwen werd bij landkaarten ook vaak het oosten bovengezet, de Oriënt. Hieraan hebben we het woord oriënteren over gehouden.

• Oude Chinese landkaarten hadden meestal het zuiden boven.

• Omdat de Poolster dichtbij het verlengde van de aardas staat, bevindt hij zich in onze ogen bijna altijd op dezelfde positie, in het noorden.

• Op het zuidelijke halfrond bestaat geen ster zoals de Poolster die als oriëntatiepunt gebruikt kan worden.
In 1569 gaf de Vlaamse geograaf Gerardus Mercator een wereldkaart uit met de noordpool erop. Daarna werd dit een algemeen gebruik. In een wereld met steeds meer handelscontacten was het voor iedereen makkelijker als de wereld op dezelfde manier getekend werd.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Toch even een aanvulling op het waaróm Claudius Ptolemaeus zo belangrijk was: https://nl.wikipedia.org/wiki/Claudius_Ptolemaeus#Geografie
"Ptolemaeus is wellicht nog bekender geworden door zijn Kosmographia of Geographia, een gids voor het maken van kaarten inclusief een lijst van de geografische lengte en breedte van circa 350 plaatsen. Aan de hand van dit werk kon men een serie kaarten tekenen van de gehele aan de auteur bekende wereld. In de Renaissance bestond veel belangstelling voor deze Geographia: vóór 1600 werden er 31 Latijnse of Italiaanse edities van gedrukt. Deze uitgaven vormden de eerste atlassen." M.a.w. dat lijstje met lokaties van steden was eenvoudig accuraat te verspreiden onder cartografen die er atlassen van maakten. Bijgevolg namen zij het door Ptolemaeus gebruikte lokatiestelsel met 'het noorden boven' over.
Die gewoonte is vervolgens blijven 'plakken'.