Wat is het verschil tussen het objectief realisme en de nieuwe zakelijkheid?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet dat de nieuwe zakelijkheid van na de oorlog is en het objectief realisme niet, en dat dit te zien is in de schilderijen, maar hoe zou je het belangrijkste verschil kunnen omschrijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Een belangrijke overeenkomst tussen het realisme en de nieuwe zakelijkheid is dat het alledaagse een prominente rol heeft in beide stromingen. Een verschil is dat de nieuwe zakelijkheid vooral ook een maatschappijkritische component heeft. Zoals uit het citaat in de bron valt op te maken heeft Hartlaub de nieuwe zakelijkheid omschreven als "nieuw realisme met een vleugje socialisme".