Hoe brachten ze in de Barroktijd water naar de vijvers?

Het park van Fouquet te Vaux-Le-Vicomte van Lodewijk XIV heeft behalve een soort gracht rondom het kasteel ook losse vijvers en fonteinen. Hoe brachten ze in deze tijd het water naar de vijvers?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Grachten zijn overigens niet altijd bedoel geweest om gevuld te zijn met water. Het is veel lastiger om in en uit een lege gracht te klimmen dan om een gevulde gracht over te zwemmen (ook al konden de meeste mensen vroeger niet zwemmen). Bij sommige kastelen zijn het dan ook eerder volgelopen loopgraven. Als het de bedoeling was ze te vullen, werd de bodem ondoordringbaar gemaakt met steen en/of leem om het water vast te houden.

In die tijd was er nog ruimte genoeg om juist daar te bouwen waar de materialen voorhanden waren. Kasteel van Vaux-le-Vicomte ligt niet voor niets op een punt waar twee rivieren elkaar ontmoetten. Het gekanaliseerde bed van een ervan vormt het Canal Grande, dat leidt tot een vierkant bekken. Er was zo water genoeg voorhanden om alle grachten en vijvers te vullen door en een kanaaltje naar toe te graven en dat vervolgens weer af te dammen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Mooi antwoord (en bedankt)! Plus.