Was het ijzeren gordijn echt een muur, of gewoon een grens?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ijzeren gordijn was geen echt gordijn of muur (zoals bv de Berlijnse muur wel een echte muur was).
Het IJzeren Gordijn was in de eerste plaats een grens door Europa, een scheidingslijn tussen het communistische zogenaamde 'Oostblok' (de Sovjet-Unie en haar vazalstaten of "satellietstaten" in Oost-Europa) en het kapitalistische 'Westen' (westerse landen onder aanvoering van de Verenigde Staten van Amerika).
In de tweede plaats was het IJzeren Gordijn een plastische aanduiding van de mijnenvelden, de tankgracht, het prikkeldraad, de wachtposten en torens die de twee ideologieën kunstmatig scheidden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Gordijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een bekend historisch misverstand is dat Churchill de eerste was die de term ‘IJzeren Gordijn’ gebruikte, maar in werkelijkheid is deze beeldspraak al veel ouder.
De oudst bekende beeldspraak over een ijzeren gordijn stamt uit de Babylonische Talmoed, die tussen 500 en 1000 na Christus werd opgetekend. In het religieuze boekwerk staat geschreven dat “zelfs een ijzeren barrière het volk van Israël niet kan scheiden van hun heilige vader” (Sota 38b).
Vermoedelijk is het moderne gebruik van de beeldspraak van een ijzeren gordijn echter eerder afkomstig uit de toneelwereld.
Zo was het in Duitse theaters verplicht om een dergelijk ‘eiserner Vorhang’ te installeren tussen het toneel en het publiek, zodat in geval van brand op het podium het vuur zich niet snel zou kunnen verspreiden.
zie bron
http://www.isgeschiedenis.nl/historisch-misverstand/ijzeren_gordijn/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een muur in de stad Berlijn . Prikkeldraad kilometers lang door bossen en over bergen ( het Hartz gebergte ) aan de oevers van kanalen en rivieren en door het vaar water heen . Grote delen door mijnen en met scherp schietende douaniers bewaakt. Of met automatisch schietende mitrailleurs op infrarood reagerend . Ik heb de gedode herten zien hangen ( bij Goslar in de Harz )

Antwoorden (4)

Het woord duidt op drie dingen: ten eerste de metaforische ideologische grens tussen het communistische zogenaamde 'Oostblok' en het kapitalistische 'Westen', ten tweede de praktische grens tussen Oostbloklanden en Westelijk georiënteerde landen en ten derde de muur die er op sommige plaatsen ook echt was, zoals de voormalige muur die Oost-Berlijn scheidde van West-Berlijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Plus Metaforische Ideologische
wel passend op dit moment van de mislukte kabinetsformatie in Nederland
http://arts.studenttheses.ub.rug.nl/9530/1/Scriptie_Hilde_Groen.pdf
De term IJzeren Gordijn werd in de Koude Oorlog veelvuldig gebruikt om de scheidslijn tussen het kapitalistische Westen en het communistische Oosten aan te duiden.
Na de Tweede Wereldoorlog ontstonden er twee verschillende invloedssferen in Europa; in het Oosten de communistische invloedssfeer onder leiding van de Sovjet-Unie en in het Westen de kapitalistische invloedssfeer waarbij de Verenigde Staten een prominente rol speelde.
Veel later werd deze scheidslijn wel concreet gemaakt door het plaatsen van kilometerslange prikkeldraadhekken, wachtposten en uitkijktorens. Het was voor de inwoners van het Warschaupact onmogelijk om vanuit het Oosten naar het Westen te vluchten. Westerlingen mochten de grens in speciale gevallen wel oversteken, echter beperkt door een aantal strikte voorwaarden.

Het einde van het IJzeren Gordijn viel samen met het einde van communistische heilstaten in het Oosten. Hongarije was het eerste land dat een einde maakte aan het IJzeren Gordijn in mei 1989. Door de gaten die ontstonden in het IJzeren Gordijn kozen er veel mensen voor om te vluchten naar het Westen. De val van de Berlijnse Muur bleek uiteindelijk de doodsteek voor het communistische blok.

Toegevoegd na 12 minuten:
De eerste keer dat de term in verband werd gebracht met de politiek was tijdens de Eerste Wereldoorlog en wordt toegeschreven aan de Belgische koningin Elisabeth (1876-1965). Zij zou na de Duitse invasie van België gezegd hebben dat er een ijzeren gordijn was gekomen tussen haarzelf en Duitsland, het land waar zij oorspronkelijk vandaan kwam.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog waren het vervolgens de nazi’s die de term als eerste toepasten op de Sovjet-Unie. Zo sprak de Duitse minister van Propaganda Joseph Goebbels naar aanleiding van Conferentie van Jalta begin 1945 dat er “een ijzeren gordijn zal vallen over het enorme territorium gecontroleerd door de Sovjet-Unie, waarachter naties geslacht zullen worden.”
Pas enkele maanden later, op 12 mei 1945, werd de term voor het eerst gebruikt door de Britse premier Winston Churchill. Toen sprak hij namelijk in een telegram aan de Amerikaanse president Harry S. Truman over het feit dat de Sovjets “een ijzeren gordijn ophangen voor hun front”, om hun acties daarachter te verbergen. Een half jaar later paste Churchill de term vervolgens toe op de situatie van Europa na de Tweede Wereldoorlog .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ich bin ein Mödlareuther’
Op de grens van Beieren en Thüringen liep het
IJzeren Gordijn dwars door het dorp Mödlareuth. Een 700 meter lange muur moest ieder contact onmogelijk maken. Vanwege de muur kreeg het dorp de bijnaam ‘Little Berlin’. Na de Wende werd de Muur hier niet afgebroken. Aldus leraar geschiedenis Roy Sprangers, in 2011 afgestudeerd aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.
SimonV
6 jaar geleden
Mooi antwoord over een triest onderwerp. Plus.
Het ijzeren gordijn was een grens tussen de communistische oostbloklanden en kapitalistische westbloklanden in de Koude Oorlog. Doordat beide partijen elkaar niet vertrouwden werd deze grens gemaakt. Dit was een soort muur met prikkeldraad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Soms een muur (in steden) meestal een prikkeldraad-hek met een kale strook zand.