waarom ging Napoleon eigenlijk ten strijde tegen Rusland?

Toch niet omdat hij heel Europa onder zijn gezag wilde krijgen? maar waarom dan wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Op 25 juli 1807 werd de Vrede van Tilsit gesloten tussen het Franse keizerrijk, Pruisen en Rusland. De voorwaarden van deze vrede zorgden op een aantal punten voor onvrede aan beide kanten:

Ten eerste was een van de voorwaarden van de vrede dat Rusland zich nu ook moest houden aan het continentale stelsel, een tegen de Britten gerichte handelsoorlog. Dit leidde tot klachten van de Russische handel en nijverheid omdat ze in de Britten een belangrijke handelspartner verloren. Omdat de Russische economie schade opliep stelde tsaar Alexander I voor enkele versoepelingen van het continentale stelsel in te voeren. Napoleon wilde daar niets van weten. Alexander besloot desalniettemin het contact met de Britten toch te herstellen.
Ten tweede bepaalde de Vrede van Tilsit dat het Groothertogdom Warschau werd gevormd. De Russen zagen dit als een eerste teken van het herstel van Polen en zij vonden een groot machtsblok aan hun grens ongewenst. Het beeld van het herstel van Polen werd nog eens versterkt toen in 1809 het Groothertogdom Warschau werd aangevuld met een stuk van Oostenrijk.
Ten derde beloofde Napoleon de Donauvorstendommen aan Alexander te geven. Deze waren echter niet in het bezit van Napoleon en vanwege de oorlogen met Oostenrijk en Spanje had Napoleon geen leger over om deze vorstendommen te veroveren. Alexander begreep dat hij de vorstendommen niet zou krijgen van Napoleon en besloot ze zelf te veroveren; hier was hij allerminst blij mee omdat Alexander net vrede had gesloten met het Ottomaanse Rijk.
Dit alles zorgde voor een bekoeling van het verbond tussen Frankrijk en Rusland. Napoleon was niet uit op oorlog, maar hij was er zich wel van bewust dat hij op de nodige bondgenoten kon rekenen die klaar stonden om hem te steunen in geval van oorlog. Met groot machtsvertoon hoopte Napoleon dat hij tsaar Alexander I kon overtuigen om te onderhandelen.

Van 1810 tot 1812 was het verbond niet meer dan een bedrieglijke sluier, die een verborgen vijandschap bedekte. In 1811 hervatte Rusland de handel met Groot-Brittannië. Hiertegen protesteerde Napoleon. Toen tsaar Alexander I niet naar deze protesten luisterde, verklaarde Napoleon op 22 juni 1812 de oorlog aan Rusland.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoewel ook joandarc een interessant feit meldt namelijk van het verbond tussen engeland en rusland

Andere antwoorden (1)

Het was niet de bedoeling van Napoleon om heel Europa onder zijn gezag te brengen maar om de Russische Tsaar Alexander I te dwingen binnen het Continentaal Stelsel te blijven en een dreigende Russische invasie van Polen te voorkomen (waar een Franse vazalstaat, het Hertogdom Warschau, was gevestigd).
Rusland had zich na de vijfde Coalitieoorlog aangesloten bij het voor hen ongunstige Continentaal Stelsel en besloot op 31 december 1810 geen bondgenoot meer te willen zijn en sloot tegelijkertijd in 1812 een geheim anti-Frans bondgenootschap met Groot-Brittannië en Zweden. Er ontstond een nieuwe Zesde Coalitie.
Dat was de reden dat Napoleon besloot om de Russen de oorlog te verklaren en een grootscheepse invasie te beginnen. Dit werd de Zesde Coalitieoorlog.