Wat is het verschil tussen De Republiek en De Nederlanden?

Ik heb bijna proefwerkweek en ze hebben het de hele tijd over De Republiek en De Nederlanden. Nu snap ik dus niet of dat nou hetzelfde land was?
(rond 1650)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
erotisi
7 jaar geleden
Het is de republiek der zeven verenigde nederlanden. De Republiek der Verenigde Nederlanden was tussen 1588 en 1795 een confederatie/statenbond met trekken van een defensieverbond en een douane-unie. De Republiek bestond uit acht soevereine staten: Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Holland, Zeeland, en Drenthe. Elke staat bestuurde het eigen gebied. Vertegenwoordigers van zeven staten (Drenthe viel hierbuiten) stuurden hun vertegenwoordigers naar de Staten-Generaal in Den Haag'; vandaar de naam republiek. Voor 1588 was er de zeventien (17) provincien of gewesten ook wel de habsburgse nederlanden genoemd. Maar door spaanse overheersingsproblematiek kwamen de Nederlanden in opstand. Zij zochten hulp bij de Engelse koningin maar dat faalde. In 1588 werd, op basis van de Deductie Van Vrancken, besloten de soevereiniteit niet meer aan een vorst te laten, maar aan de Staten. Hiermee was de Republiek een feit. Daar staat het woord republiek dan ook voor: vertegenwoordiging door het publiek zelf en niet door vorst.
Echter vlak voor 1588 hadden de Nederlanden zich al min of meer opgesplitst in de unie van Utrecht en de Unie van Atrecht. De unie van Utrecht wordt dan voornamelijk samengesteld uit de zeven verenigde nederlanden oftewel de republiek. oftewel het huidige Nederland. Maar als je dus over 1650 spreekt dan wordt met de republiek voornamelijk de Noordelijke Nederlanden bedoeld. In 1648 kwam de Vrede van Münster (onderdeel van de Vrede van Westfalen, waarmee ook de Dertigjarige Oorlog werd beëindigd). De nieuwe Republiek werd door de omliggende landen officieel erkend als zelfstandige natie, hoewel er bij het ingaan van het Twaalfjarig Bestand al sprake was van officieuze erkenning door meer staten.

Het beste antwoord

Eigenlijk wordt dus met de republiek ongeveer het huidige Nederland bedoeld. Terwijl met 'De Nederlanden' vaak de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden samen kan worden bedoeld, maar dat betreft vaak de periode van voor 1588 toen het nog de zeventien provincien/gewesten heetten of de Habsburgse Nederlanden.

Of zoals wiki het omschrijft:'De Nederlanden is de traditionele benaming van het gebied in West-Europa dat ongeveer overeenkomt met het historische geheel van de huidige Benelux (België, Nederland en Luxemburg) en de Franse departementen Nord, Pas-de-Calais, het graafschap Artesië en Picardië ten noorden van de Somme.'

Maar ik kan me voorstellen dat als het omstreeks 1650 gaat dat de twee termen door elkaar worden gebruikt, immers 'Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden' staan ze beide in vermeld en die republiek duurde van 1588 tot 1795.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rond 1650 bestond De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Die had zich in 1581 afgescheiden van de andere Nederlanden. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden bestond uit de Noordelijke Nederlanden. De Zuidelijke Nederlanden bleven grotendeels onder Spaans gezag, onder gezag van de Spaanse koning dus. Sommige delen van de Zuidelijke Nederlanden werden in de loop van de tijd generaliteitslanden en kwamen toen onder gezag te staan van de Staten Generaal van De Republiek.

Het is dus niet zo maar te zeggen wat er bedoeld wordt met "De Nederlanden". Dat is afhankelijk van in welk verband de term wordt gebruikt. Het is mogelijk dat alle Nederlanden, dus ook de Zuidelijke worden bedoeld, maar het is ook mogelijk dat men alleen De Republiek bedoelt. Met "De Republiek" wordt wel steeds De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden bedoeld.
Antoni