Waarom zijn oorlogsmisdadigers als Mussert niet berecht in Nürnberg?

7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
hij is in nederland gevangen
Na een proces op 27 en 28 november 1945 werd hij op 12 december 1945 door het Bijzonder Gerechtshof in Den Haag ter dood veroordeeld wegens 'het bevorderen dat een aanslag wordt gepleegd om het Rijk onder vreemde heerschappij te brengen, plannen voor handen te hebben ter voorbereiding van een aanslag op de grondwettige regering en hulpverlening aan de vijand
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mussert, werd als Nederlands staatsburger op 20 november 1945 voor een Bijzonder gerechtshof in Den Haag ter dood veroordeeld. Op 7 mei 1946 is hij op de Waalsdorpervlakte geëxecuteerd. Hij was geen Nazitopper en als zodanig stelde Neurenberg 'geen' belangstelling in hem. Bovendien begonnen de processen in Neurenberg op de dag dat Mussert zijn doodvonnis moest aanhoren.

Antwoorden (2)

Anton Mussert is wel degelijk vervolgd voor zijn misdaden, met de doodstraf. Hij is niet in Neurenberg vervolgd omdat hij simpel gezegt geen Nazikopstuk was. De geallieerde vonden het namelijk passelijk om de nazi's te vervolgen omdat er partijdagen van de NSDAP gehouden werden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het proces van Neurenberg, dat begon op 20 november 1945 waren strafprocessen tegen alleen kopstukken van het naziregime uit de Tweede Wereldoorlog en werd gehouden voor het Internationale Militaire Tribunaal.

Anton Mussert was een Nederlandse leider van de politieke partij NSB (Nationaal-Socialistische Beweging in Nederland) en geen hoge functionaris bij de Nazi. Doordat hij in Nederland verbleef na de capitulatie kon hij op 7 mei 1945 al gearresteerd worden. Precies een jaar na zijn arrestatie werd Mussert op 7 mei 1946 op de Waalsdorpervlakte bij Den Haag geëxecuteerd.

Zelfs al zou Anton Mussert een hoge Nazi functionaris geweest zijn dan zou hij in Nederland al berecht zijn nog vóórdat het proces van Neurenberg begonnen was.

Toegevoegd na 53 minuten:
Mussert is trouwens niet berecht en gefusilleerd vanwege oorlogsmisdaden, maar als collaborateur en landverrader.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
corzijlstra
7 jaar geleden
Dan had Arthur Seiss-Inquart ook in Nederland berecht kunnen worden. Of niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Had misschien gekund maar:
1ste Arthur Seyß-Inquart (Artur Zajtich) is geboren in Stannern in Moravië en had de Oostenrijkse nationaliteit.
2de Hij was hoogste vertegenwoordiger van het Duitse nazi-regime in het bezette Nederland.
3de Hij was verantwoordelijk voor de deportatie van meer dan honderdduizend Joden naar de concentratiekampen en vernietigingskampen. Dus was hij een oorlogsmisdadiger.
Het overleg hoe de oorlogsmisdadigers berecht moesten worden en door wie was al in februari 1945 tijdens de conferentie van Jalta gestart. Seyß-Inquart is op 8mei 1945 door Britse militairen in Hamburg gearresteerd. Als hij in Nederland gearresteerd zou zijn, was hij uitgeleverd. Hij voldeed aan de criteria om berecht te worden door het Internationale Militaire Tribunaal.