Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Voor welk deel danken wij onze huidige materiële rijkdom (indirect) nog aan de koloniale tijd?

Je hoort soms mensen zeggen, dat Nederland (Europa) o.a. materieel zo rijk geworden is omdat het eeuwen lang koloniën uitgebuit heeft.

Aan de andere kant hoor ik wel eens dat Nederland (Europa) er economisch niet zo best voor stond direct na de tweede wereldoorlog, en dat we het aan de Marshall-hulp te danken hebben dat we er economisch weer relatief snel bovenop gekomen zijn. Als dat volledig waar is, heeft onze huidige materiële rijkdom niet zoveel meer te maken met die koloniale tijd.

Dus is mijn vraag: "Voor welk deel danken wij onze huidige materiële rijkdom (indirect) nog aan de koloniale tijd?"

Met het woord (indirect) bedoel ik dan, dat ik me zou kunnen voorstellen dat het hier om een niet-rechtstreeks verband gaat. Bijvoorbeeld, dat Nederland/Europa grote winsten maakte in de koloniale tijd, die winsten deels gebruikte om haar eigen industrie en infrastructuur steeds verder te verbeteren, en dat wij daar nu nog steeds profijt van hebben.

Of dat, ook al is de koloniale tijd grotendeels al minstens zo'n 50 jaar voorbij, de westerse landen 'als erfenis' nog steeds een dominante positie op de wereldmarkt innamen en innemen, en in allerlei handels- en andere contacten voor henzelf voordelige voorwaarden afdwingen, waardoor de 'voorsprong' in stand blijft, een voorsprong die pas nu lijkt te gaan verdwijnen.

Dus: stel dat Europa nooit andere werelddelen had geëxploiteerd, hoe was de bevolking van dit werelddeel er dan nu aan toe geweest ?

7 jaar geleden
77

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De koloniale tijd heeft een grote invloed gehad op de materiële rijkdom die we nu hebben. Door de koloniale tijd hebben veel landen toegang gekregen tot nieuwe grondstoffen, technologieën en handelsroutes. Dit heeft geleid tot een toename van de productiviteit en de welvaart in veel landen.
(Lees meer...)
Bronnen:
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding