Wanneer was moord en doodslag een formele strafbare daad voor alle mensen in Nederland?

In de middeleeuwen was iemand niet zo snel strafbaar als hij iemand vermoord had, de enige straf die hij kon krijgen was wraak door (de familie) van het slachtoffer.
Nu weet ik niet of er een verschil was voor de gewone man en adel. Maar wanneer was moord en doodslag voor de gewone man en voor de adel een formele strafbare daad (buiten de persoonlijke wraak dus)?

7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je met "alle mensen in Nederland" alle mensen in het grofweg het gebied wat we nu Nederland noemen? Voldoet (ik roep wat) Koninkrijk Holland ook? Anders wordt het wellicht het eerste punt dat Nederland, Nederland heette (en een wet invoerde), de vraag ademt dat je dat niet bedoelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikibooks.org/wiki/Sociale_geschiedenis_van_de_vroege_Middeleeuwen/Recht_en_belasting#Moord Al bij de Franken was moord strafbaar. Dus ik vraag me af of je vraag klopt. Kan je de stelling in je vraag hard maken?
erotisi
7 jaar geleden
Ok, dan is moord dus al strafbaar vanaf 500 bij de Franken. Maar goed de Franken zaten natuurlijk niet in heel Nederland, de Friezen bijvoorbeeld waren geen Franken.
Het gaat mij om het grondgebied Nederland niet de juridisch vorm. Wel grappig om te lezen: ' Voor diefstal (hoe klein ook) kon men dus de doodstraf krijgen en voor moord (bij de Franken) slechts een boete.' Maar ik vraag me ook wel af of edelen zelf in die tijd gestraft werden. Nu was een edele vaak zelf rechtspreker maar lang niet allemaal.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad zo krom als een hoepel. Als je iets stal en je had een getuige was het nuttig de getuige om het leven te brengen. Betaalde je gewoon de boete met het geld wat je stal. Pas vooral je antwoord aan zou ik zeggen, je hebt de vraag onduidelijk gesteld. Die nu ook in discussie ontaard.

Antwoorden (2)

Dat zal zo zijn sinds 3 maart 1881. Want op die dag stelde Willem III het Wetboek van Strafrecht in werking.
Amadea
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de min niet.
Omdat er geen motivatie is geef ik een plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer dat de motivatie ontbreekt idd. Maar ik zou ook zeggen dat het antwoord een leuke gok is zonder goede onderbouwing. Of uitgaat van een onterechte denksprong: de wet uit 1881 is de basis van onze huidige wet > daarvoor hadden we geen wet?! Ik hoop dat met deze link de waarschijnlijkheid van onjuistheid van het antwoord wel aangetoond is: https://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf_in_Nederland#Gewoon_strafrecht
Amadea
7 jaar geleden
Het is geen gok, maar een op het woord uit de vraag "formeel" gebaseerd serieus antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De min is niet van mij, maar het antwoord is niet juist.
Zelfs al zou het op grond van het wetboek van
3 maart 1881 zijn, dan nog is het antwoord niet goed.
Het Wetboek van 3 maart 1881 trad namelijk pas ruim vijf jaar later op 1 september 1886 in werking.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar waaruit blijkt je antwoord dan? Waaruit blijkt logischerwijs dat er daarvoor geen straf voor iedereen was voor moord/doodslag? Daarvoor was er neem ik aan geen wetteloosheid. Of hoe zie jij dat dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel overigens niet dat je maar wat riep, meer een soort "educated guess". We kunnen iig zeker zijn dat 1881(1886) minstens klopt, maar dat is de vraag niet zover ik hem begrijp.
Moord en doodslag waren al strafbare feiten genoemd in het eerste Wetboek van Strafrecht in Nederland - het Crimineel Wetboek voor het Koningrijk Holland.
Dat gold van 1809 - 1811.
In 1811 werd het, na de inlijving bij het Franse Keizerrijk in 1810, vervangen door de het nieuwe Franse Code Pénal uit 1810. In 1813 bleef dit wetboek van kracht, met een aantal wijzigingen. Het Geesel- en Worgbesluit voerde Nederlandse straffen, zoals geseling en ophanging, opnieuw in. De eerste versie van het huidige Wetboek van Strafrecht werd in 1881 vastgesteld en, na eerst nog in 1886 gewijzigd te zijn, ingevoerd op 15 april 1886.
Artikel 50
Deze wet treedt in werking op den 1sten September 1886.
Lasten en bevelen, dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst, en dat alle Ministerieele Departementen, Autoriteiten, Colleges en Ambtenaren, wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven te 's Gravenhage, den 15den April 1886.
WILLEM.

Antwoord op je vraag: Formeel waren moord en doodslag al strafbaar voor de inwoners van het Koninkrijk der Nederlanden op grond van het Crimineel Wetboek voor het Koningrijk Holland.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het Crimineel Wetboek voor het Koningrijk Holland van 1809, was het eerste Nederlandse strafwetboek.
Scriptie ter afronding van een masteropleiding Rechtsgeleerdheid aan Tilburg University.
http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=132994
Amadea
7 jaar geleden
"De Bataafse Republiek ging in 1806 over in het Koningrijk Holland, een vazalstaat van Frankrijk. Het Koningrijk hield stand tot 1810, toen werd het ingelijfd en daarmee omgevormd tot een provincie van Frankrijk, dit bleef zo tot 1813". Feitelijk was er toen dus nog geen Nederland!
erotisi
7 jaar geleden
HEt gaat mij in eerste instantie om het grondgebied nederland. Voor de bataafse revolutie blijkt volgens deze site https://nl.wikibooks.org/wiki/Sociale_geschiedenis_van_de_vroege_Middeleeuwen/Recht_en_belasting#Moord moord ook al strafbaar bij de Franken. Echter de Franken zaten niet in heel Nederland.... Voor de geinteresseerden: koninGrijk en koninKrijk: https://twitter.com/onzetaal/status/641596978149912577
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat staat precies in mijn antwoord.
Het Crimineel wetboek voor het Koningrijk Holland gold van 1809 tot 1811.
"Het Crimineel wetboek heeft kracht van wet. Alle onderdanen van het Koningrijk zijn gehouden zich daarnaar te gedragen.
Onze Minister van Justitie en Politie is belast met de executie van het tegenwoordige Besluit
Gegeven in ons Koninklijk Paleis van Amsterdam, 31ste december 1808
LODEWIJK Deze wet is geheel in het Nederlands geschreven en bestemd voor de alle onderdanen van het Koningrijk Holland waardoor voor het eerst formeel de straffen voor moord en doodslag waren vastgelegd voor alle onderdanen van Holland. Of Holland gezien werd als een vazalstaat doet niet ter zake. Holland was op dat moment feitelijk een Koningrijk waarvoor voor iedere inwoner deze wet gold. Vanwaar het gebruik van een uitroepteken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En ook bij dit antwoord geldt, welke situatie gold daarvoor dan? Dat aangetoond kan worden dat vanaf moment x moord, voor iedereen in het gebied wat grofweg Nederland is gold, is met dit antwoord bewezen (net als bij het vorige antwoord), maar er is niet echt hard gemaakt dat het daarvoor niet gold*. (en naar mijn idee is dat de intentie van de vraag, ook al snap ik dat de term "Nederland" in de vraag natuurlijk voor discussie kan zorgen, erotisi heeft inmiddels al aangegeven dat het daar niet om gaat -zie reacties-) *En als het daarvoor ook gold dat moord strafbaar was, kan het antwoord wederom verlegd worden mijns inziens. In mijn ogen is de truc dus het aantonen van het laatste moment waarop het niet voor iedereen strafbaar was en zou daar uit voort vloeien, wanneer het wel strafbaar is. Misschien echter mis ik iets in mijn redenatie.