Het Oost-Romeinse rijk is gevallen na het beleg van Constantinopel in 1453 door de legers van het Ottomaanse Rijk onder leiding van sultan Mehmet II en de uiteindelijke val van Constantinopel op dinsdag 29 mei 1453.

Het was vanuit strategisch oogpunt een belangrijke overwinning voor de Ottomanen om hun macht te kunnen uitbreiden in het oostelijk Middellandse Zeegebied en op de Balkan en vanuit politiek oogpunt betekende de dood van Constantijn XI Paleologus, de laatste keizer van Byzantium, het formele einde van het Byzantijnse Rijk. Daarom wordt het vaak door historici beschouwd als het einde van de middeleeuwen.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten eerste dpor de groeiende druk van de Hunnen en andere steppenvolkeren en de Germanen. Het Byzantijnse rijk wist deze gebaren af te wentelen maar niet zonder schade. Later kwamem Arabieren en de Turkse steppen volkeren die zich in Anatolië vestigden en steeds meer druk uitvoerde op Constantinopel. De Arabieren uit de Arabische woenstijn gingen op een veroverings tocht rond 600 na Christus zij veroverde onderandere Jerusalem en Egypte (de Byzantijnen deden overigens niet veel moeite om Egypte te verdedigen). Later kreeg je ook nog eens de gouden horde (mongoolse en Turkse steppen nomaden) die voor angst en verstikking zorgden in het Midden Oosten weer sloegen mensen massaal op de vlucht richting Byzantië.