Waarom wilden de Duitsers via Vlaanderen Frankrijk binnenvallen tijdens de Eerste Wereldoorlog? Dat is toch een grote omweg?

Ik begreep dat ze daardoor ook tot stilstand kwamen, met de loopgravenoorog als gevolg.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Het was inderdaad een grote omweg, maar men ging er vanuit dat een aanval vanuit het noorden sneller was dan direct via de oostgrens Frankrijk binnen te vallen, omdat de Franse verdediging zich hier concentreerde. Noord-Frankrijk was relatief licht verdedigd en zou dus sneller onder de voet kunnen worden gelopen dan het sterk verdedigde Elzas-Lotharingen, immers het middelpunt van de Frans-Duitse haat en nijd. In het Von Schlieffenplan ging men er vanuit dat de 34 daarvoor ingezette Duitse divisies een afstand van 600 kilometer in zes weken konden afleggen om dan achter de Franse verdedigingslinies in Oost-Frankrijk op te duiken en zo de toevoerslijnen af te snijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mij is geleerd dat door de voorafgaande grensconflicten tussen Frankrijk en Duitsland de Franse grens vrij goed verdedigd / verdedigbaar was.

De doelstelling van de manier van aanvallen via Belgie zou dan ook zijn geweest dat men een aanval daar niet zozeer verwachtte wat grotere kansen opleverde op succes.

Dat het uiteindelijk niet zo uitpakte heeft denk ik te maken met de manier van oorlogvoering die destijds gebruikt werd. Loopgraven zijn vrij snel op te werpen (uit te graven) en als beide zijden dat redelijk snel doen dan levert dat al gauw een patstelling op met de bewapening die men toen had.

Het machinegeweer was aardig in opkomst, maar alle partijen in de oorlog beschikten hierover, het bestormen van een vijandelijke loopgraaf over niemandsland met weinig dekking terwijl de andere partij machinegeweren heeft staat voor een gedeelte van de oprukkende partij gelijk aan zelfmoord.

Uiteindelijk zijn de Duitsers dus hierdoor in België vastgelopen.

In de Tweede Wereldoorlog was de rol van tanks, vliegtuigen en andere snelle manieren van oorlogvoeren verder doorontwikkeld, waardoor loopgraven en vantevoren opgerichte statische verdedigingswerken veel minder kans van slagen hadden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit plan is bedacht door Alfred von Schlieffen, de Duitse bevelvoerder. Ze wilden het Noord-Oosten van Frankrijk in de tang nemen door vanuit Belgie rond Parijs te trekken en vervolgens boven de Zwitserse grens aan te vallen. Van Schlieffen dacht dat hij wel even snel door België kon trekken, maar dat viel hem vies tegen.
Eerst was een invasie van Nederland ook nog deel van dit plan, maar dat hebben ze laten varen.
Plaatje bij antwoord
AWM
15 jaar geleden
Heeft het ook niet te maken dat het noord-oosten van Frankrijk en zuid-oosten van Belgie in die tijd erg rijk was aan grondstoffen. Dit was een van de belangrijke aanleidingen voor de hele oorlog vanwege een conflict tussen Duitsland en Frankrijk wie recht had op deze natuurlijke rijkdommen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik weet waren er eeeenorme stellingen opgeworpen aan de franse zijde van de duits-franse grens. Een rij aan prikkeldraad, bunkers, kannonen en obstakels bekend onder de naam Maginot linie.