Waarom is de politiek in Den Haag gevestigd?

Amsterdam is onze hoofdstad, Rotterdam de 2e stad maar toch is onze politiek in de 3e stad gevestigd. Mijn vraag is vrij simpel: waarom? Ik ben opzoek naar de historische reden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Den Haag is,hoe raar het ook mag klinken,Anne, een dorp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is Den Haag helemaal geen dorp. We noemen tegenwoordig iets een stad aan de hand van het inwonderaantal, niet eventuele stadsrechten. Er zijn wel meer steden in Nederland die nooit stadsrechten hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Inwoneraantal*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat gerucht ook gehoord. Het heeft nooit stadsrechten gekregen. Desalniettemin hebben we tegenwoordig een definitie van stad op inwoneraantal, niet op het het wel of niet verkregen hebben van stadsrechten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd(ten onrechte schijnbaar) nog vast aan oude definities.Maar waar ligt dan de grens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stond ooit in een aardrijkskundeboek toen ik nog naar school ging logischerwijs is dat al een tijdje terug. 25.000 als ik mij niet vergis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé, ik zie net op wiki dat het geen algemeen aanvaard gebruik is om bij 25.000 inwoners te spreken van een stad. Wonderlijk, die definitie heb ik op school ook geleerd. Ook een interessant weetje: volgens de Nederlandse wet schijnen er überhaupt geen steden te bestaan, alleen gemeenten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad#Definitie_stad_in_Nederland

Het beste antwoord

De hoofdstad van een land is meestal de stad waar de regering, het parlement en de ministeries zijn gevestigd. Aangezien die in ons land in Den Haag zetelen, zou je dus
verwachten dat Den Haag de hoofdstad zou zijn. Maar toch is niet Den Haag, maar Amsterdam de hoofdstad. Hoe kan dat?

Daarvoor moeten we terug naar Lodewijk Napoleon, die in 1806 de eerste koning van Holland werd. Hij riep Amsterdam tot hoofdstad uit, ondanks dat Den Haag (toen al) de staatsinstellingen 'in huis' had. Lodewijk Napoleon vond dat Amsterdam de status van hoofdstad verdiende omdat het een echte wereldstad was, in ieder geval veel belangrijker dan het dorpse Den Haag. Hij liet het stadhuis op de Dam ombouwen tot koninklijk paleis en nam er zijn intrek. Aan de heerschappij van Lodewijk Napoleon kwam een einde in 1810. Willem I werd in 1815 de nieuwe koning. De regering en de nieuwe koning vestigden zich definitief in Den Haag. Het zou eigenlijk logisch zijn geweest als Willem I en de zijnen ook hadden besloten om de status van hoofdstad toe te kennen aan Den Haag. Maar dat gebeurde niet. Den Haag had en behield het regeringscentrum, terwijl Amsterdam hoofdstad mocht blijven. Zo hadden ze ieder wat.
Geld heeft hierbij trouwens ook een rol gespeeld. Het is bijvoorbeeld bekend dat staatsleningen vooral door Amsterdammers werden gefinancierd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het korte antwoord:
Het kwam omdat Den Haag geen stadsrechten had / heeft.

"Een dorp, zoals Den Haag, kan namelijk zelf geen zitting hebben in de Staten en de Staten-Generaal. De steden kunnen het landsbestuur dan ook met gerust (politiek) hart in Den Haag laten zitten zonder bang te hoeven zijn dat de regeringsstad alle politieke macht naar zich toetrekt. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Amsterdam en Den Haag zijn beiden ontstaan in de dertiende eeuw. Tussen 1230 en 1280 bouwden de graven van Holland een jachtslot op de plaats waar nu de Ridderzaal in Den Haag staat. Om dit kasteel vormde zich het dorp ’s-Gravenhage (in het kort: Den Haag).

Vanaf de veertiende eeuw wordt een vast bestuurscentrum ontwikkeld. Daarvoor reisde de administratie met de graaf mee door zijn hele gebied. Het ‘Binnenhof’ in Den Haag wordt uitgekozen als onderkomen voor de grafelijke kanselarij. De administratie wordt in het jachtslot gevestigd en daarmee is het fundament van Den Haag als regeringsstad gelegd.

In de volgende eeuwen komt in de Nederlanden voor het eerst een vorm van volksvertegenwoordiging op waarin adel, geestelijkheid en steden vertegenwoordigd zijn. Vanaf 1585 zetelen deze Staten-Generaal definitief in Den Haag.

Dat Den Haag de regeringszetel werd, is het gevolg van concurrentiestrijd tussen diverse steden. Omdat Den Haag politiek en maatschappelijk niet veel te betekenen heeft door het ontbreken van stadsrechten, was het voor alle steden aanvaardbaar dat de regering zich in Den Haag vestigde. Een dorp, zoals Den Haag, kan namelijk zelf geen zitting hebben in de Staten en de Staten-Generaal. De steden kunnen het landsbestuur dan ook met een gerust hart in Den Haag laten zitten zonder bang te hoeven zijn dat de regeringsstad alle politieke macht naar zich toetrekt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Den Haag is een bijzonder geval, soms wordt deze stad beschreven (alhoewel meer folkloristisch bedoeld) als het grootste dorp van Europa, omdat officieel nooit stadsrechten zouden zijn verkregen. Correct is dat niet want Den Haag kreeg stadsrechten in 1806 van koning Lodewijk Napoleon hetgeen werd bekrachtigd in 1811 door keizer Napoleon Bonaparte. Maar ook daarvoor had Den Haag bijzondere rechten verkregen, die het wel degelijk tot een stad maakten:
Dat komt doordat Den Haag de woonplaats was van de stadhouders en ook van de eerste koningen, Willem I en zijn zonen.
Daarvoor al, in de graventijd had graaf Willem Den Haag gesticht en dat maakte het een belangrijke plaats.

De hoofdstad van een land is normaal de stad waar in beginsel de regering en het staatshoofd van een land gevestigd zijn. Nederland vormt hierop een van de weinige uitzonderingen. Den Haag is bijna onafgebroken vanaf 1584 de zetel van de regering geweest, met uitzondering van 1808 tot 1810 (Amsterdam) en van 1940 tot 1945 (Londen). Ook is Den Haag de woonplaats van stadhouders en vorsten sinds 1584.

Amsterdam is koningsstad: behalve de stad waar de inhuldiging van de koning plaatsheeft, is Amsterdam ook vaak de locatie voor koninklijke huwelijken en voor de jaarlijkse koninklijke nieuwjaarsreceptie.