Wat is het verschil in standen wat de taal Middelnederlands betreft?

Ik vind op internet nergens een artikel over het verschil in standen wat het Middelnederlands betreft.

Ik wil dus weten welke standen (burgerij, boeren, adel,...) er welk soort Middelnederlands spraken in de middeleeuwen.

Er moeten toch wel verschillen geweest zijn in taalgebruik? De adel zou op een iets hoffelijke manier spreken dan de boeren, toch?

Zou iemand me over dit onderwerp wat informatie kunnen verschaffen aub? :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb dit kunnen vinden: De internationale taal in de Middeleeuwen was het Latijn; door kerk en regering gebruikt. Het volk sprak natuurlijk de volkstaal (toen door de schrijvers Diets genoemd) maar een algemene Nederlandse taal bestond nog niet.

Er was weinig adel in Nederland, maar het is wel algemeen bekend dat die veel Frans spraken. "De markies werd ook wel Antoine de Glymes genoemd omdat de hoftaal Frans was. " Maar ze zullen met hun boeren en knechten wel dialect hebben gesproken, lijkt mij.