Hij heet Willem omdat zijn ouders heb zo hebben genoemd. Hij was prins van oranje. Daarom noemen we hem Willem van oranje.
Hij word ook wel Willem de zwijger genoemd. Dit komt omdat hij nooit het achterste van zijn tong liet zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat hij het prinsdom Orange erfde toen een neef van hem overleed. Daarbij hoorde ook de titel Prins van Orange. Het prinsdom kwam aan zijn naam door het plaatsje Orange wat in het prinsdom ligt.

Vandaar Willem van Oranje
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb wel 100 keer over Willem van Oranje gelezen maar het is me door mijn dyslexie werkelijk waar nooit opgevallen dat het prinsendom eigenlijk oranGe heet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt ergens in Frankrijk, OranJe zou dus zeer verwonderlijk zijn geweest ;-). Maar iets lezen wat er eigenlijk helemaal niet staat komt ook mij zeer bekend voor.
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens: De plaatsnaam Orange heeft dus niets te maken met de kleur; het is een verbastering van de Keltische(?) naam Arausio, waarvan de betekenis niet helemaal duidelijk is. Dat oranje onze nationale kleur is, is er later bijbedacht en is eigenlijk absurd.
(Rond 1500 betekende Oranje ook nog niet 'oranje kleur' -maar alleen sinasappel, die werden rond die tijd voor het eerst in Europa ingevoerd).
Willem van Nassau, zoals hij oorspronkelijk heette, was de oudste zoon van Graaf Willem van Nassau en Juliana van Stolberg. Hij werd op 24 april 1533 geboren op de Dillenburg in Nassau.
Toen hij 11 jaar was kreeg hij van een gesneuvelde neef een enorme erfenis. Deze neef behoorde tot de Nederlandse tak van de familie Nassau. De Nederlandse graven van Nassau waren heren van Breda. Zij hadden uitgestrekte landerijen in Brabant en Vlaanderen.
De overleden neef was ook nog eens prins geweest van het prinsdom Orange (‘Oranje’) in Frankrijk. Deze titel erfde Willem ook. Daarom was hij voortaan prins Willem van Oranje-Nassau.
Amadea