Hoe oud is een plank als deze vierkante spijkers bevat?

Ik ben een tafel aan het maken van oude vloerdelen. Volgens mij is dit hout best oud. Ze bevatten nog vierkante spijkers met platte vierkante kop. Deels doorgeroest natuurlijk.
Wanneer gebruikte men nog vierkante spijkers. Oftewel: Hoe oud zijn deze planken ongeveer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Volgens Wikipedia:

"Een spijker of nagel is een bevestigingsmateriaal uit de oudheid en gemaakt van smeedijzer dit in tegenstelling tot een draadnagel (de 'gewone' spijker) , die meestal van staal gemaakt is. Beide begrippen worden door elkaar gebruikt, terwijl hetzelfde bedoeld wordt.

Tot in de 19de eeuw maakte men enkel gesmede spijkers. Daarna is men nagels gaan vervaardigen uit ijzerdraad (dat is theoretisch het verschil tussen een spijker en een nagel).

Omstreeks 1850 bestonden er meer dan twintig soorten verschillende spijkers, variërend in lengte, gewicht en vorm."

De spijkers in je plank zouden dus best eens ruim 100 jaar oud kunnen zijn. Dat zegt niet per-se iets over het hout. Die spijkers kunnen in theorie jaren later pas in de plank geslagen zijn. Ook worden door sommige smeden wel eens nog oude spijkers gemaakt om restauratieprojecten hun natuurlijke look te laten houden. De smid van het openluchtmuseum in Arnhem heb ik ze wel eens zien maken.

Maar er is ook nog een geheel andere mogelijkheid. Hoefijzers van paarden worden ook heden ten dage nog vastgezet met vierkante spijkers. Men kan bij gebrek aan draadnagels best ook wel eens een doosje hoefijzerspijkers (hoefnagels) gebruikt hebben om je plankje vast te maken. Dan kan het zomaar eens een gewoon 'jong' stuk hout zijn. (helaas)