Waar komt je naam Joden (Israëlieten) vandaan?

Want je had eerst 2 koninkrijken: Juda en Israël. Is een Jood dan iemand va wie zijn voorouders uit het oude Israël komen of Juda komen? Of beide?

Toegevoegd na 8 minuten:
Moet natuurlijk zijn: "Waar komt de naam Joden (Israëlieten) vandaan?"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Uit Wikipedia:

"De term Jood (Hebreeuws יהודי - Jehoedi) is afkomstig van de naam Juda (Hebreeuws יהודה - Jehoeda), die de vierde zoon van aartsvader Jakob was.
Oorspronkelijk was een Jehoedi een lid van de stam van Juda. Later werd de naam toegepast op alle burgers van het koninkrijk Juda, die zich afstammelingen rekenden van Jakob, alias Israël. Het andere deel van het voormalige koninkrijk Israël (dat ongeveer 100 jaar bestaan heeft, onder de koningen Saul, David en Salomo) bleef koninkrijk Israël heten en de inwoners ervan, die zich ook afstammelingen rekenden van Jakob, heetten nog lang Israëlieten. Tegenwoordig wordt voor het volk Israël voornamelijk de term Joden gebruikt."

Als je de bijbel als leidraad neemt (over de betrouwbaarheid van deze verhalen kan je je twijfels hebben, echter de historische hoofdlijnen die ik hier eruit haal zullen wel kloppen), kan je lezen hoe op een gegeven moment het koninkrijk Israel opgesplitst werd in een tweestammenrijk (Juda) en een tienstammenrijk (Israël).

"In 722 v.Chr. viel Israël daarmee definitief in handen van de Assyriërs. Dit betekende het einde van het noordelijk koninkrijk Israël en van de Israëlieten als zodanig. Grote aantallen van hen werden gedeporteerd en kwamen in Assyrië terecht, waar zij gebieden toegewezen kregen om te wonen (2 Kon. 17:6). Zij kwamen bekend te staan als de 'verdwenen of verloren stammen'.
Vanaf 721 v.Chr. werd Samaria herbevolkt met gedeporteerden uit Syrië, Babylon en Arabië. Deze hebben zich vermengd met achtergebleven Israëlieten. Daaruit zijn de in het Nieuwe Testament genoemde Samaritanen ontstaan."

Juda werd wat later (586 v chr). veroverd door de (nieuw-babyloniers), en ook van dit koninkrijk werd een groot deel van de bevolking in ballingschap gebracht. Echter, 70 jaar later mochten zij volgens de bijbelse overlevering terugkeren naar hun land, een klein restant deed dit ook daadwerkelijk. De afstammelingen hiervan zijn de "joden" uit het nieuwe testament, en ook van latere tijden.

Maar zoals je uit de eerste quote kunt lezen, wordt de term 'joden' tegenwoordig in de praktijk vaak voor alle "israëlieten" gebruikt ...
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is de tegenwoordige Jood een verzameling van verschillende stammen uit Israël en Juda samen en Arabieren uit Syrië, Babylon en Arabië?