Is Oost Duitsland beter af sinds de muur is gevallen?

De muur is al een tijdje verleden tijd maar zijn de Oost Duitsers nu beter af als vroeger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In Het Oosten van Duitsland is een veel hoger percentage van de mensen werkloos. Ook is er nog steeds een afname van het bevolkingsaantal. Ook is de zuivering van water in het Oosten nog niet goed. De Oost-Duitsers hebben over het algemeen ook minder spaargeld dan de West-Duitsers. Dit komt onder andere doordat de vaste lasten voor de Oost-Duitsers zijn gestegen (de huur is bijvoorbeeld verviervoudigd!). In het Westen van Duitsland gaat het nog steeds veel beter dan in het Oosten.
De dingen die verbeterden voor de Oost-Duitsers waren:
Ø Er was geen onderdrukking vanuit de regering meer.
Ø Er kwam vrijheid van meningsuiting.
Ø De Oost-Duitsers mochten overal gaan en staan waar ze wilden.
Ø Ze kregen echt vrije verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de link. Ik heb hier veel aan.

Andere antwoorden (4)

Ja, al hebben ze even de tijd nodig gehad om een mentaliteitsverandering te ondergaan. In de tijd van de DDR werd er voor ze gedacht, hoefden ze geen initiatieven te ontwikkelen, en was er geen competitie/concurrentie.
Ze staarden zich een beetje blind op de rijkdom van de west-duitsers, en dachten, dat er gelijk bij hén ook die welvaart zou zijn, zonder dat ze daar zelf keihard voor zouden moeten werken. Het werktempo werd opeens enorm verhoogd, en ook de werktijden - ze waren eraan gewend, dat je een paar uur per dag werkte : dan waren de onderdelen op, dus dan ging je een potje kaarten tot je naar huis kon.
Nu is er echt nog maar één Duitsland, al horen de duitsers zelf aan het accent vaak wél, dat het hier om een Ossie gaat. Maar als je bijv. kijkt naar Berlijn, dan zie je hoe enorm snel ze die inhaalslag hebben gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vergeet nog te zeggen, dat de west-duitsers sinds de val van de muur een extra-belasting moeten betalen : Solidaritätszuschlag. En dat is nog steeds niet teruggedraaid.
Elke maand een best aardig percentage van je salaris wordt zo 'afgeroomd'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oost Duitsland is er beter op geworden sinds de val van de muur. Er valt nog veel te verbeteren in het oosten, maar ze krijgen daarbij wel steeun van het westelijke deel. Een tijdje terug was er iets over op de tv. De viering van de val van de muur. Ze hadden toen de val van de muur uitgebeeld met vallende dominostenen. Het merendeel van de mensen is blij met de val van de muur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat er vooral voor de burgers van Oost Duitsland een wereld voor hen open is gegaan. Deze mensen behoorde nu opeens tot de EU en dat biedt hun kansen qua werken in andere EU staten, producten waar ze vroeger niet aan konden komen en een vrijere levenshouding en meningsuiting. Goed, dat de ontwikkelingen zich blijkbaar na 20 jaar nog niet doorgezet hebben, zal misschien met de levensstijl te maken hebben. Op dit moment liggen alle wegen zoals men dat in "west duistland"kent voor de "oostduitsers" open en wordt het bestuurd door een kapitalistisch land, dus evenveel kansen als de west duitse bevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij oost duitsland denk je ook gelijk aan staatsveiligheid.de stasi werd gezien als de meest effectieve en doeltreffende geheime dienst.en niet onterecht.werd je verdacht van westerse sympatieën,was je gegarandeerd van maanden afluisteren en werd je 24 uur per dag in de gaten gehouden.bij arrestatie was een verhoor van 40 uur ook geen uitzondering.daarbij werd je op een harde stoel geplaatst in een onmogelijke houding.je familie of zelfs je gezin werd daarbij ook niet gespaard.zij werden ook gearresteerd voor verhoor.de stasi was geraffineerd in het verhoren.het vervelende was natuurlijk dat ook onschuldige mensen op die stoel terecht kwamen na een 'valse tip'.de stasi was zo groot dat er geen ontsnappen aan was.ze konden zelfs in je eigen huiskamer zitten.informanten waren overal.het kon je buurman wezen maar ook je eigen familie.na de val van de muur konden oost duitsers de documenten inzien en kwamen er zo achter wie die informant was.dat waren dus vaak mensen in jou buurt.

oost duitsland was een groot big brother gebeuren,dus van enige vrijheid kon je niet spreken.na de val van de muur was het met de stasi ook afgelopen.dus ik denk dat oost duitsland beter af is na de val van de muur.