'To keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down,' was het oorspronkelijke doel van de NAVO (Noord Atlantische Verdragsorganisatie). Deze werd in 1949 opgericht als een militair bondgenootschap, gericht tegen de Sovjet-Unie. De afspraak was om zodra één van de deelnemers werd aangevallen binnen Europa (zoals bij de Falklandoorlog is gebleken, dit conflict werd puur door Groot-Brittannië uitgevochten) alle andere landen het betreffende land moesten verdedigen. Om een kans te maken bij een Russische inval wilde men Amerikaanse troepen en steun behouden.
De VN is een organisatie die is opgericht in 1945, door allerlei landen met het doel toekomstige conflicten te voorkomen en om te zorgen voor samenwerking tussen landen. De ideologische vijanden Verenigde Staten en Sovjet-Unie waren hier beide lid van, hadden ook beide een vet, dus bij een eventueel conflict tussen de twee zou men er niks aan hebben. Met een bondgenootschap heeft de VN niks te maken.

Belangrijk is wel om op te merken dat het Warschaupact is opgericht als reactie op de NAVO, en ook pas 6 jaar later. Deze omvatte de landen ten oosten van het IJzeren Gordijn. (behalve Joegoslavië en later Albanië)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er een militaire tegenhanger moest zijn tegen de sovjet unie.
VN was politiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom een minnetje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij een plus: het is een juist antwoord. Kort, maar juist!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks
De Verenigde Naties is een wereldomvattende organisatie, de Noord Atlantische Verdrags Organisatie is een militaire alliantie van Westeuropese landen met de USA. De Navo is opgericht als tegenhanger van het Warschau-pact, de militaire alliantie van de oosteuropese landen met de Sovjetunie

Toegevoegd na 6 minuten:
Beide organisaties hebben dus niet alleen een andere doelstelling, ook het gebied waarvoor ze zijn opgericht is verschillend.
Het doel van de VN is het bevorderen van wereldwijde vrede en welvaart, het doel van de Navo is het verdedigen van bondgenoten in geval van een militaire aanval op één van de bondgenoten.
Na het uiteenvallen van het Warschau-pact is de Navo zijn activiteiten wat ruimer gaan kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het warschaupact is pas veel later opgericht. Het was wel als tegengewicht voor het gevaar uit de sovjet unie.