Hoe krijgt men het bij kielhalen zover dat het touw onder het schip doorloopt zodat de straf uitgevoerd kan worden?

Dit naar aanleiding van de vraag wat kielhalen is, daarop wist ik het antwoord al, maar ik heb me altijd afgevraagd hoe je het touw in de juiste positie zou kunnen krijgen om deze straf uit te voeren, volgens mij kan dat alleen als je eerst iemand met een touw onder het schip door laat zwemmen, maar deze informatie heb ik nooit kunnen achterhalen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Wat dacht je als twee man voor op het schip staan, een links en een rechts.Dan een touw laten zakken en door de stroming onder het schip laten glijden naar de goede plek.Dan heb je het touw onder het schip door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ze gooien het touw met een verzwaring voor de boot in het water. Aan stuur- en bakboord wordt het touw vastgehouden en de boot vaart erover een. Als de boot goed ligt, kan het interessante proces beginnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de lengterichting zoals jij omschrijft (er overheen varen als het ware) kan ik me inderdaad voorstellen, ik had echter moeite met hoe het in de breedte zou moeten werken, maar hieronder wordt dat door panteao beantwoord en ik denk dat dat de enige manier is voor de breedte aangezien je met een dergelijk ouderwets schip niet zijwaarts kunt varen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan hem ook voor inwerpen en laten vieren tot achter... geen probleem hoor met vooruitvaren.
Men laat een touw aan de voor- of achterkant van een boot in het water vallen, en 2 mensen spannen het touw zodanig dat het om de boot heen valt, en vervolgens lopen ze naar achteren zodat het onder de boot door gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meest bekende straf op een VOC schip was het kielhalen, waarbij een veroordeelde in een harnas van zeer zwaar metaal werd gelegd, met zijn armen boven zijn hoofd vastgebonden. Zijn oren werden daarbij dichtgestopt en de veroordeelde moet onderwater bijten in een spons, die op een van zijn bovenarmen was vastgemaakt.
Dan werd de veroordeelde, bungelend aan een touw in het water gegooid. Door het zware harnas zonk het lichaam snel. Het touw, waaraan het harnas vastgemaakt zat, werd geknoopt aan de stuurboord- en aan de bakboord zijde, waarna een soort van lus onder de boot ontstond. Wanneer het lichaam diep genoeg gezonken was, werd het lichaam voorzichtig, want het harnas mocht de boot niet beschadigen, langzaam van stuurboord naar bakboord getrokken. Aan beide zijden van het schip lagen kleine sloepen met daarin een chirurgijn om de gekielhaalde persoon snel te onderzoeken en als het nog is snel te behandelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat wanneer je iemand kielhaalt terwijl de boot vaart de overlevingskans flink daalt, de stroming onder zo'n bootje is niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou gewoon bij de eerste via de achterkant een touw aflaten en er dan overheen varen. bij de volgende kandidaten kun je dan aan de voeten van nummer 1 een extra touw binden dat hij meeneemt en je dus gelijk klaar bent voor de volgende. Op een dergelijke manier moet het toch mogelijk zijn om aardig wat lastige kandidaten in een kort tijdsbestek een lesje te leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het touw van links naar rechts voor de boeg laten zakken, overvaren en de uiteinden aan het slachtoffer knopen, vervolgens overboord kiepen en trekken.