Waren Vikingen echt zo bruut als in de verhalen en stripboekjes?

Vikingen waren in de 9de eeuw berucht om hun plundertochten. Maar waren het echt behaarde, grote, agressieve mensen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Deels. De plundertochten zijn er geweest, en die waren wreed.
Maar Vikingfamilies leefden veelal in vrede met elkaar. Er werd ook landbouw bedreven, men speelde spelletjes, maakte muziek en sieraden. De samenleving was al behoorlijk geavanceerd en ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luit van der Tuuke, Vikingexpert en schrijver van onder andere het boek Noormannen in de Lage Landen meent dat de Vikingen zich helemaal niet onderscheidden in bruutheid. De boeren in die tijd hadden over het algemeen meer te vrezen van bendes soldaten uit eigen land die plunderend rondtrokken.

Waarom de vikingen dan wel als bruut bekend stonden? Omdat ze het vooral gemunt hadden op rijke doelen, kloosters en kerken dus. De heidense Noormannen hadden er geen enkele moeite mee om wat heiligdommen te plunderen en geestelijken te vermoorden. Voor hen was dat een buit als alle anderen, maar christelijke kroniekschrijvers waren er hoogst verontwaardigd over. Onze voornaamste bronnen van informatie over de Vikingen zijn dus niet altijd objectief.

Bron: Quest Scheurkalender van afgelopen dinsdag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja en nee,

De Vikingen begonnen met plunderen in de late periode van de vroege middeleeuwen (8e t/m 11e eeuw).
De verhalen die ronde doen over wrede, brute krijgers zijn zichtbaar in oude geschriften van christelijke monniken. Christenen verafschuwden Vikingen vanwege hun imperialisme. Zij stalen hun land, en hun bezittingen en stichtten kolonieen. Dus het niet verwonderlijk dat zij vonden dat Vikingen bruut en wreed waren.

In hoeverre je kan zeggen dat Vikingen er met kop en schouder bovenuit staken met wreedheden is in mijn opzicht moeilijk te formuleren. Ze hebben inderdaad slachtingen verricht (zie onderstaande bron) n ook plunderingen en expansiedrang.

Maar als je kijkt naar de periode waar ze in leefden..
Het was de late periode van de vroege middeleeuwen.
Dit was een tijdperk vol chaos, volksverschuivingen en ziektes.
Het Romeinse rijk was vervallen en daardoor verviel de samenbindende factor van Europa. Landsgrenzen waren onduidelijk geworden en waren er conflicten, landjepik en plunderingen door heel Europa.

Vikingen geloofden in de Noorse mythologie, en aanbaden met name de God Thor, deze God, was de vernietiger van het kwaad, zijn wapen was de hamer, en is zijn symbool.
Hij had een zeer krachtig voorkomen, met speciale ijzeren kledijen zoals handschoenen en gordel.
Het geloof van de Vikingen was dus vooral veel kracht en moed uitstralen en het bestrijden van kwaadheden.
Wellicht zou dit door hun overtuiging, hun uitstraling sterk
overkomen op de andere volkeren.
Daarnaast waren Vikingen aanhangers van het fatalisme en dachten dus in het nu en niet ver vooruit. Ze hadden geen invloed op hun lot en nadenken over consequenties van hun daden waren in hun gedachte dus niet erg ter sprake. Daardoor zijn ze ook zeer doelgericht en vastberaden als ze iets willen.
Het doel heiligt dus de middelen.
En dat verklaart misschien ook dat ze barbaars overkomen op Christenen.

Daarnaast zijn er botten gevonden van Vikingen met botstructuren die dikker en groter waren dan de gemiddelde vondsten van mensen uit die periode. Dat geeft dus aan dat door het vele roeien misschien, zij brede en grote lichamen hadden. En dus bruter eruit zagen :)

Vikingen hadden ook goede kanten, o.a. waren ze in hun tijd de pioniers van de wereldse overzeese tochten.
Hadden sterke boten tot beschikking en zo het schijnt, zelfs Amerika te hebben bezocht.

Toegevoegd na 1 dag:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_heidense_leger
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(zie onderstaande bron) moest eigenlijk een paar woorden eerder staan namelijk achter de zin, ''In hoeverre je kan zeggen dat Vikingen er met kop en schouder bovenuit staken met wreedheden is in mijn opzicht moeilijk te formuleren''
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was vergeten de bronnen erbij te vermelden, excuus.
Ze staat er nu op :)
Ze waren eigenlijk niet heel wreed, dat gerucht startte met de expedities die ze deden op zoek naar land en plek om te leven. Daarbij waren ze ook begonnen met plunder tochten. Recent onderzoek toont aan dat ze eigenlijk een heel mooie cultuur hadden en heel goede kunstenaars waren. Dat zie je aan de boten en hun sieraden die zijn van uitstekende kwaliteit gemaakt. Mensen zeiden dat omdat ze schrik hadden. Het waren ook de Noormannen (vikings) die de handel terug op gang hebben gedreven. mijn bron is mijn cursus en leerkracht. hopelijk heb je hieraan iets gehad.