Waar zijn nog hele oude schepen van vroeger te bezichtigen in hun oude staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
in het Vasamuseum in Stockholm

Het beste antwoord

In het scheepvaartmuseum in Amsterdam en de Batavia in Lelystad bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder kan je nog in het havenmuseum in Leuven terecht of op de museumwerf.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op FONV staan ook handige links en musea wereldwijd:

http://www.fonv.nl/Links.html#Maritime Heritage

Toegevoegd na 5 uur:
Onder Martime Hermitage staan links naar boten en evenementen. Zo is er 17-19 augustus een vloot klassiekers te bewonderen in Enkhuizen.

http://www.vksj.nl/

Andere mogelijkheden om klassieke zeilschepen te bekijken:

In 2013 wordt er misschien weer een sail in Den Helder gouden.

In 2014 zijn de tall ships races in Harlingen

En in 2015 natuurlijk op de Sail in Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas zijn de schepen die je daar ziet replica's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle schepen hoor. Er liggen ook wel originele schepen, maar niet die uit bijvoorbeeld de VOC tijd. De Batavia is nagebouwd. Op de museumwerf en in het havenmuseum heb je ook nog andere oude schepen. De vraag ging over oude schepen, ik ga er vanuit dat dit niet alleen om schepen uit de VOC tijd gaat, maar ook uit het begin van de vorige eeuw. Er zijn ook nog oude zeilschepen die in havens liggen. Daar zijn websites van. Soms komen ze naar evenementen als Sail. Maar die liggen niet in musea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het scheepvaartmuseum ligt bijvoorbeeld het authentieke Christiaan Brunings.

Andere antwoorden (3)

De cutty Sark

Net als veel andere schepen uit die tijd bestaat de Cutty Sark uit een smeedijzeren frame met daar overheen houten planken. Het schip is in totaal 85,4 meter lang en 11 meter breed, en weegt bijna 836 ton. Het schip werd gebouwd door de firma Scott & Linton voor Captain John "White Hat" Willis. Het bestek was zo zwaar dat de scheepswerf er aan failliet ging en de Cutty Sark uiteindelijk bij een andere scheepswerf diende te worden afgewerkt. De Cutty Sark is met de beste materialen gebouwd, daarom is ze zo goed bewaard gebleven. Op 22 november 1869 werd het schip te water gelaten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cutty_Sark

Romeins schip
Recente scheepsvondsten in Leidsche Rijn

Bij de aanleg van een nieuwbouwwijk in Leidsche Rijn (vlakbij Utrecht) stuitten archeologen in 1997 op een Romeins schip. Onderzoek wees uit dat het schip uitstekend bewaard was gebleven. Het bleek te gaan om een eikenhouten schip met een lengte van 25 m en een breedte van 2,7 m.
http://www.museumkennis.nl/lp.rmo/museumkennis/i000500.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen schip,maar wel het ouds bekende vaartuig is te bezichtigen in het Drents museum.

De Kano van Pesse is voor zover bekend de oudste boot ter wereld. C14-datering heeft aangetoond dat deze boomstamkano dateert tussen 8200 en 7600 v.Chr.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het er voor over heb om een eindje te reizen: in Stockholm heb je het vasa museum. Het Vasa is het enige overgebleven 17e eeuwse schip ter wereld en een van de meest beroemde toeristische attracties ter wereld. Het schip wordt tentoongesteld in een speciaal daarvoor ontworpen museum. Zie tevens de Vasa film die bezoekers een inzicht geven in de geschiedenis van het schip en veel dingen laat zien die men niet in een exhibitie kan zien - soundtack en ondertiteling zijn beschikbaar in verscheidene talen , alsmede rondleingen met gids.

http://stockholm.nl/stockholm/informatie/musea/geschiedenis/vasa_museum