Het verband tussen revoluties in het algemeen is dat mensen het ergens niet mee eens zijn en in opstand komen of proberen er verandering in te brengen.
Een revolutie is een plotselinge en meestal onverwachte
drastische verandering van het huidige politieke klimaat.
Een meestal plotselinge en vaak gewelddadige ommekeer van bestaande (politieke) verhoudingen en situaties.
Een radicale verandering van een bestaand godsdienstig of sociaal-politiek systeem.
De werkelijke wil van het volk wordt door middel van een revolutie vaak doorgedrukt. Meestal zijn dit de benadeelde groepen mensen in dat heersende systeem die meestal met geweld een nieuwe religie, heerser of regeringsvorm instellen.
Zo kwamen de kolonisten in Amerika in opstand tegen de Engelsen die hen overheersten en werden door deze revolutie onafhankelijk, iets wat ze elk jaar nog vieren met Independence Day.
In Frankrijk kwamen de bugers in opstand tegen de heersende koningen en adel. Er vielen letterlijk koppen en de revolutie verlamde permanent de macht van de aristocratie en het ontnam de rijkdom van de kerk.
Frankrijk veranderde in een republiek.
De industriële revolutie in Engeland behelst het verminderen van de spanning tussen bevolking en bestaansmiddelen, door een sterke vermindering van de directe afhankelijkheid van het land voor behoeftebevrediging. Er heerste heel veel armoe en honger en door meer te industrialiseren kwamen de mensen meer aan het werk en kon men meer leveren om de economie tot grote bloei te brengen. De omstandigheden voor de arbeiders waren wel slecht, maar de sterfte door honger werd verminderd en als er meer geld in een land is, worden er ook betere medicijnen enz. gemaakt. Indirect was deze industriële revolutie dan toch ook iets waar de bevolking beter van werd.

Slotsom; het verband tussen deze revoluties ligt hierin dat de bevolking/burgers er beter van werden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar zit geen verband tussen de engelse revolutie je bedoeld daarmee de industriële revolutie in amerikaan geen het om gelijkheid tussen blank en zwart en in frankrijk om de adellijke stand.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
dat was geen revolutie.
Ik weet niet wat je bedoelt met de Engelse revolutie. De Amerikaanse en de Franse gingen allebei over de rechten van burgers; bij beide werden er belangrijke documenten met grondrechten vastgesteld. Bij de Franse ging het om de Déclaration des droits de l'homme et du citoyen, bij de Amerikaanse om de Declaration of Independence, waarin de kern van grondrechten werd vastgelegd, later uitgewerkt in de Constitution. De Fransen hebben de Amerikaanse teksten ook goed gelezen.
Bij de Engelse Glorious Revolution van 1688 gaf onze stadhouder Willem III (King Billy) de Engelsen een aantal grondrechten, maar bij de revolutie die Oliver Cromwell aan de macht bracht in 1649 was dat niet aan de orde.
Interessanter is dan nog de Acte van Verlatinghe van 1581, waarin de Nederlandse Staten-Generaal de koning van Spanje afzwoeren. Die tekst is een belangrijk voorbeeld geweest voor de Amerikaanse opstellers van de Declaration of Independence, vooral bij het filosofische punt dat de vorst er is voor zijn onderdanen, en dat hij kan worden afgezet als hij de rechten van zijn onderdanen niet respecteert. Bij de Amerikanen ging het dan om de Engelse koning.