Hij bestuurde zijn rijk met behulp van de Code Napoleon

De Code Napoléon is de benaming voor de Code civil, het Franse burgerlijk wetboek uit 1804 dat veel navolging vond. In dit wetboek werd het privaatrecht van Frankrijk geüniformeerd en gecodificeerd.

Ook latere wetboeken of codes die tot stand kwamen tijdens de heerschappij van Napoleon worden soms wel aangeduid als de ‘Code Napoléon’, namelijk (betreffende):
burgerlijke rechtspleging (Code de procédure civile) in 1806
koophandel (Code de commerce) in 1807
strafwetboek (Code pénal) in 1810
strafvordering (Code d'instruction criminelle) in 1808.
12 jaar geleden
Hij bestuurde met ijzeren hand. Kerken werden geplunderd en alle rijkdom werd eruit gestolen. De gebouwen werden gebruikt als stallen en kazernes of verkocht en afgebroken.
Jonge mannen werden verplicht om soldaat te worden en jaren van huis te zijn. Favorieten werden in de adel opgenomen zo ook zijn familie.Verscheidene van hen werden
koning ( Zweden, Italië..) Men beschouwde hem als bedreiging en dat werd zijn ondergang.