Oostenrijk werd in 1938 geannexeerd door Duitsland. Daarna kon Oostenrijk niets anders doen dan zich een bondgenoot van Duitsland noemen, maar feitelijk was Oostenrijk gewoon bezet net als Nederland.

De annexatie van Oostenrijk in 1938 door de Duitsers wordt ook wel " Die Anschluss" genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oostenrijk was alvoor de oorog geannexeerd door Duitsland. Dwz ze waren onderdeel van Duitsland geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oostenrijk was ten tijde van de 2de wereldoorlog geen zelfstandige staat maar een deelstaat van het Duitse rijk.

In 1938 was de socialistische partij de regerende partij in Oostenrijk, deze sloten zich aan bij de NSDAP, de Duitse socialistische partij die regeerde in Duitsland en onder leiding stond van A. Hitler.

Door deze aansluiting (Die Anschluss) was een democratisch gebeuren, uitgevoerd door de toenmalige regering van Oostenrijk, hierdoor werd Oostenrijk een deelstaat van Duitsland. Doordat de Anschluss op democratische wijze is verlopen kan er niet gesproken worden over annexatie.

Doordat Oostenrijk een deel van Duitsland was moesten de mensen mee vechten aan die zijde.

Ter vergelijking:

Nederland is ook niet geannexeerd door de EU, de Nederlandse regering die democratisch is verkozen, heeft zich aangesloten bij de EU, als de EU nu een legermacht uitzend zal ook Nederland daar deel van uit maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omtrent het nut van de EU en / of de voor- en / of de nadelen van de EU ga ik hier niet in discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"NB ook in de Oostenrijkse grondwet van die tijd was er bij zulke beslissingen een 2/3e meerderheid nodig van het parlement. Die was er niet." Graag een bron voor deze uiting. Overigens wil ik je erop wijzen dat je je eigen tegenspreekt, in je eerste post heb je over waarschijnlijk: "Waarschijnlijk is er door de Duitsers veel politieke druk uitgeoefend" In je tweede bericht ben je er al zeker van: "de Anschluss uitvoerde onder druk" Ook deze uitlating strookt niet met de werkelijkheid: "alleen op hun eigen Socialistische Partij, die op dat moment geen banden had met Duitsland" Alle socialistische partijen hadden toen al (en nu nog) in Europa banden met elkaar, in Oostenrijk was dat niet anders en exact hetzelfde als hier bij de NSB. Ook in Nederland streefde de NSB naar aansluiting met Duitsland, hier kregen de socialisten het niet voor elkaar omdat het leger de opdrachten van de legitieme regering uitvoerde, net zoals in Oostenrijk. Het leger heeft in elk land als taak om de staat en de grondwet beschermen, als de grondwet in Oostenrijk niet na was geleefd had het leger ingegrepen, de legertop (vele nog afstammelingen van het trotse Oostenrijkse leger uit de keizer tijd) was namelijk niet eens met de Anschluss.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreffende de Europese legermacht. Ben blij dat we mensen onder ons hebben die in de toekomst kunnen kijken. Veertig jaar geleden werd er nog niet gesproken over een geld unie binnen de E.E.G. (voorloper van de EU), moet je kijken in wat voor problemen we nu zitten door de Euro. Er wordt binnen de EU gesproken over een legermacht, dat hij er komt is bijna zeker, legereenheden werken al samen in bepaalde missies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreffende de socialistische bewegingen destijds. Ga eens praten met mensen uit die tijd, mensen die alles hebben meegemaakt, papier is namelijk verdomd geduldig, kijk ook eens welke partij de NSB steunde in de regering, op papier bestaat die partij niet meer. Betreffende de EU: 40 jaar geleden werd aan de burgers ook verteld dat de EEG nimmer iets te zeggen zou hebben over de financiën van een land. Daar was ook Nederland, Frankrijk en Duitsland op tegen, nu zijn het de landen die het hardst roepen dat Brussel de controle moet krijgen over de begrotingen en dus de financiën.