Dat Sinterklaas uit Turkije komt is wel bekend maar waarom bij ons ineens uit Spanje?

Er schijnt een onderwijzer in 1850 een boekje geschreen te hebben over St Nicolaas waar 'onze' Sinterklaas traditie grotendeels vandaan komt. Zwarte Piet en de roe worden bedacht als pedagogische straf. En de stoomboot als veroermiddel met het liedje 'zie ginds komt de stoomboot.'
Maar waarom koos deze meester om St. Nicolaas ineens vanuit Spanje te laten komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Nochtans is Sint-Nicolaas geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij als Lyciër bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië, en nam o.a. deel aan het Grieks(talig)e Concilie van Niceae. Hij stierf op 6 december 342. Na de inval van de moslims in het gebied, werden de stoffelijke resten van de heilige clandestien naar het nu Italiaanse Bari gebracht, in het toenmalige koninkrijk van de Beide Siciliën (in het deel van Napels), waar de latere Keizer Karel V koning zou worden. Filips II, zijn zoon, zou de Nederlanden erven, Spanje én de Beide Siciliën. Vandaar de verwarring dat de Sint uit Spanje zou komen.

Aldaar is Sint-Nicolaas algemeen de patroon van de zeevaart. Sinterklaas arriveert in België en Nederland per stoomboot, hetgeen in dat perspectief niet verwonderlijk is: de historische banden van Spanje met de Nederlanden zijn bekend.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat zie ginds komt de stoomboot uit Turkije weer aan, niet zo lekker klinkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tweede helft van de negentiende eeuw kregen veel elementen van de huidige viering in Nederland vorm, onder andere onder invloed van het prentenboekje van de onderwijzer Jan Schenkman. Hierin werden bestaande en nieuwe elementen, zoals de aankomst van Sinterklaas uit Spanje, zijn intocht in de stad, bezoek aan school, strooi- en pakjesavond, opvoedkundig met elkaar in samenhang gebracht in plaatjes en teksten. Later werden daar ook nog liedjes aan toegevoegd.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhaaltjes hebben geen waarheid nodig om op te staan... En verhaaltjes gaan ook niet met de tijd mee...

Dan zou het atoomboot moeten zijn bijvoorbeeld, als je ziet welk een volume al die pakjes moeten hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nelly3;

Het gebruik van Spanje is gewoon dichterlijke vrijheid. Dat was in de tijd toen dat boekje werd geschreven nog een heel ver en exotisch land en het bekte gewoon lekker in het gedichtje "Zie ginds komt de stoomboot", dat pas later op muziek is gezet. Er zijn geschiedkundigen die beweren dat de Sint zelfs nooit in Spanje zou zijn geweest. Ze moesten eens weten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij was de Bisschop uit Mira en toen hij overleed daar hebben ze het stoffelijk overschot naar Spanje gebracht.