waar werden in de 2e W.O. de duitse soldaten begraven?

Was gisteren bij een Canadese begraafplaats en vroeg me af waarom ik nooit een duits graf zie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Om de bevrijders en de "vijand" bijelkaar te begraven heeft men achteraf niet zo'n goed idee gevonden. Toch was het tijdens de oorlog, en de jaren erna, wel gebruikelijk. Zo werden er in b.v. Margraten ook heel veel Duitse militairen begraven.

In 1947 is besloten dat er, met de permanente herinrichting van Margraten, er een afzonderlijke begraafplaats moest komen voor de Duitse soldaten. Die is er gekomen in Ysselstein, bij Venray.

Als je ooit nog eens aan de documentaire "Akkers van Margraten" kunt komen, dan kan ik je die aanbevelen. Daarin wordt precies verteld, hoe dat allemaal in zijn werk is gegaan. Helaas staat 'ie niet op uitzending-gemist, of Youtube, en is alleen op DVD verkrijgbaar. Mogelijk wordt ie nog eens uitgezonden op kanaal 24.

Maar ook in onderstaande link kun je veel informatie vinden:

link Margraten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Netherlands_American_Cemetery_and_Memorial

link Yssenstein:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_militaire_begraafplaats_in_Ysselsteyn

link documentaire:
http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/a/akkers-van-margraten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord!

Andere antwoorden (1)

In Luik heb je naast een Amerikaanse begraafplaats ook een Duitse, zeer indrukwekkende begraafplaats, sober en kil. De meeste Duitse oorlogsslachtoffers werden na de oorlog (her) begraven in Duitsland.