Kan iemand de Romeinse getallen, van 1 tm 20 'vertalen'?

Kan iemand de Romeinse getallen, van 1 tm 20 'vertalen'? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

1= I
2= II
3= III
4= IV
5= V

6= VI
7= VII
8= VIII
9= IX
10= X

11= XI
12= XII
13= XIII
14= XIV
15= XV

16= XVI
17= XVII
18= XVIII
19= XIX
20= XX

Toegevoegd na 11 seconden:
Aub ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft school toch nog eens nut af en toe hé :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee was een grapje, wel voor meer dingen. Heb het echter wel op school geleerd, maar dat was op de basisschool in groep 5 ofzo... Al een tijd terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarvoor had je ze eigenlijk nodig dan? Gewoon voor de lol?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha :P
Henri de 4e dus :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ;)

Andere antwoorden (5)

M = 1000
D = 500
C = 100
L = 50
X = 10
V = 5
I = 1

Check de site hieronder voor alle getallen, was een beetje moeilijk te kopiëren.

Toegevoegd na 30 seconden:
Sorry het antwoord is ook al gegeven :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I II III IV V VI VII VII IX X XI XII XIII XIV XV XV1 XV11 XV111 XIX XX
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.tuxx.nl/romeinse_cijfers/

Hier een overzicht.
12 jaar geleden
Heb je excel in huis?
de functie =roman() geeft je de correcte vertaling naar romeinse cijfers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, de cijfers van 1 tm 20 zijn al gegeven en alle basisgetallen ook (1-5-10-50-100-500-1000). Maar als niemand uitlegt hoe het werkt, zul je het altijd op moeten blijven zoeken. Daarom een uitleg:

De 7 basisgetallen leer je uit je hoofd, de rest volgt vanzelf zodra je het systeem begrijpt.

REGEL EEN: Romeinen zetten nooit meer dan 3 keer hetzelfde teken achter elkaar. 1 = I, 2 = II, 3 = III. Daarna pakken ze het volgende basisgetal en halen daar 1 vanaf. Dus 4 = IV.

REGEL TWEE: Als er een getal staat, gevolgd door een hoger getal, dan moet dat laagste getal altijd van het hoogste worden afgetrokken. Dus als er IV staat, is dat 5(V) min 1(I) = 4 (IV).

Als we verder tellen komt 5 = V. Daarna komen 6 = VI, 7 = VII en 8 = VIII. Hier telt REGEL EEN: maximaal 3x hetzelfde teken.
Dan volgt weer REGEL TWEE: 9 = IX. En ga zo maar verder.

VOORBEELD: 1958 = MCMLVIII
Vertaald is dat: M + CM + L + VIII
Ofwel 1000 + (1000-100) + 50 + 8.
Dat die C (50) niet bij de eerste M (1000) wordt opgeteld, maar op de tweede M in mindering wordt gebracht, weet je omdat een lager 'cijfer' altijd afgetrokken wordt van het daarna volgende hogere 'cijfer' (REGEL TWEE). Alleen als je volgende 'cijfers' lager zijn, mag je doorgaan met optellen.

Willekeurig ander voorbeeld: 3479 = MMMCDLXXIX
3x 1000 (M)
1x 400 (CD) ofwel 500 [D] min 100 [C]
1x 50 (L)
2x 10 (X)
1x 9 (IX) ofwel 10 [X] min 1 [I]

Volgens mij stopt het bij 3999, want er is geen Romeins cijfer voor 5000 of 10.000. Als iemand weet hoe dat zit, hoor ik het graag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees nu as de link die hierboven ergens genoemd wordt. Daar staan enkele uitzonderingen, die was ik vergeten te noemen. Maar de basis is zoals ik het hier heb uitgelegd.