Hoe was de Nederlandse schilderkunst vóór de Reformatie?

Afgelopen weekend het Louvre bezocht en daar ook de Nederlandse afdeling gezien. Wat mij opviel, in het Louvre maar ook in het algemeen, is dat de Nederlandse schilderijen vrijwel allemaal van na de Reformatie zijn, dus na het midden van de 16e eeuw, 17e eeuw en later. Nu is het wel zo dat we in de Gouden Eeuw heel veel begonnen te schilderen, dus ik kan me wel voorstellen dat de schilderkunst van voor die tijd op een lager pitje stond, maar het kan toch niet zijn dat er helemaal geen schilderkunst was?

Ik spreek ook specifiek over de Reformatie omdat in veel schilderijen onze calvinistische cultuur is terug te zien. Nu vraag ik mij dus af of we voor de Reformatie/Gouden Eeuw wel schilderkunst hadden, en zo ja, of we dan ook van die (overdreven) katholieke schilderijen maakten?

n.b. Ik weet wel dat er tussen de Reformatie en het begin van de Gouden Eeuw pakweg vijftig jaar zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voor 1830 (onafhankelijkheid België) werd met de Nederlandse schilderkunst gedoeld op het hele grondgebied van de Nederlanden (dus Nederland en België).

In de Middeleeuwen werd wel geschilderd, zeker tegen het einde van deze periode. De onderwerpen waren zeer vaak religieus van aard en werden in kerken gehangen. Dit waren veelal geestelijken die geen geld ontvingen voor hun werk en vaak anoniem werkten. Tijdens de Beeldenstorm is veel van deze kunst door de Protestanten vernield.

Als je googelt op Jan van Eyck en Jheronimus (Jeroen) Bosch dan kun je nog wel wat werken vinden van voor de reformatie.

Het probleem van de tijd van voor de Reformatie was dat er weinig mensen waren die veel tijd (en dus de luxe) hadden om de schilderkunst te beoefenen en dat er ook weinig mensen waren die bereid waren ervoor te betalen. Pas vanaf de bloeiperiode van de Nederlanden kwamen er mensen met veel geld die kunstschilders wilden betalen voor hun werk zodat deze konden leven van hun werk als schilder.